Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro rok 2010 České Budějovice, září 2009 2 1 ÚVOD ................................................................................................................................ 4 1.1 Oblasti priorit pro rok 2010........................................................................................ 4 1.2 Východiska aktualizace a zhodnocení současného stavu........................................... 6 2 KVALITA A EXCELENCE AKADEMICKÝCH ČINNOSTÍ ........................................ 6 2.1 Vzdělávání.................................................................................................................. 7 2.1.1 Rozšiřování nabídky studijních programů/oborů............................................... 7 2.1.2 Rozvoj nových forem studia .............................................................................. 7 2.1.3 Inovace a restrukturalizace již uskutečňovaných studijních programů/oborů a zefektivnění studia ................................................................ 8 2.1.4 Zajišťování kvality praxí studentů ..................................................................... 8 2.2 Celoživotní vzdělávání............................................................................................... 9 2.2.1 Kurzy, semináře, školení.................................................................................... 9 2.2.2 Akreditované kurzy.......................................................................................... 10 2.2.3 Další aktivity .................................................................................................... 10 2.3 Výzkumná, vývojová a tvůrčí činnost...................................................................... 10 2.3.1 Posílení integrální jednoty vzdělávací činnosti s oblastí výzkumu, vývoje a tvůrčí činnostiPosílení integrální jednoty vzdělávací činnosti s oblastí výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti.................................................................... 10 2.3.2 Projektové a grantové aktivity.......................................................................... 12 2.3.3 Odstraňování slabých stránek školy za oblast výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti ­ rozšíření kapacit knihovny a studovny VŠTE ................................. 15 2.4 Lidské zdroje na VŠTE ............................................................................................ 17 2.4.1 Studenti, počet a struktura................................................................................ 17 2.4.2 Zaměstnanci, počet a struktura......................................................................... 17 2.4.3 Odborný růst a vzdělávání pracovníků............................................................. 18 2.5 Informačních zdroje a technologie........................................................................... 18 2.5.1 Dostupnost informačních zdrojů...................................................................... 18 2.5.2 Zajištění příslušných standardů kvality v oblasti informačních a komunikačních technologií........................................................................... 19 2.5.3 Vybudování jednotného informačního systému............................................... 20 2.6 Kvalita a excelence řízení ........................................................................................ 21 2.7 Partnerství a spolupráce ........................................................................................... 21 2.7.1 Spolupráce s vzdělávacími, výzkumnými a vývojovými institucemi.............. 21 2.7.2 Spolupráce s regionem, propojení teorie a praxe a spolupráce s odběratelskou sférou ...................................................................................... 22 3 INTERNACIONALIZACE ............................................................................................. 23 3.1 Internacionalizace ve vzdělávání ............................................................................. 23 3.1.1 Důsledné zavádění ECTS ................................................................................. 23 3.1.2 Mobilita studentů, akademických pracovníků a ostatních zaměstnanců.......... 23 3 3.2 Internacionalizace v oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčích aktivit............................. 23 3.2.1 Spolupráce s vzdělávacími, výzkumnými, vývojovými institucemi................ 24 4 KVALITA A KULTURA AKADEMICKÉHO ŽIVOTA............................................... 25 4.1 Podpora kvality životního stylu studentů a pracovníků ................................................. 25 4.2 Podpora studia mimořádně nadaných studentů........................................................ 25 4.3 Partnerství škola - absolvent .................................................................................... 26 5 KVALITA A ROZVOJ MATERIÁLNĚ-TECHNICKÉ ZÁKLADNY.......................... 27 6 ZÁVĚR............................................................................................................................. 29 4 1 ÚVOD Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro rok 2010 (dále jen ,,Aktualizace dlouhodobého záměru") vychází z Dlouhodobého záměru vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na období 2006 - 2010, z Dlouhodobého záměru vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro oblast vysokých škol na období 2006-2010 a jeho aktualizace pro rok 2010. Aktualizace dlouhodobého záměru také reflektuje potřeby a záměry rozvoje v jihočeském regionu a zkušenosti z probíhající spolupráce s regionálními partnery z řad podnikatelských subjektů, veřejného a neziskového sektoru. Smyslem a cílem Aktualizace dlouhodobého záměru je zohlednit změny podmínek, okolností, potřeb a požadavků Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích, jak nastaly v roce 2009 a jak jsou na základě upřesněných informací očekávány v roce 2010. Dále vyřadit z Dlouhodobého záměru 2006 - 2010 plánované kroky, které v průběhu uplynulých období ztratily smysl, a naopak doplnit úkoly, které nově vyvstaly pro toto nejbližší jednoroční období nebo které je pro jejich naléhavost třeba urychlit. 1.1 Oblasti priorit VŠTE definuje pro rok 2010 následující priority: 1. V pedagogické činnosti: a. Rozšířit portfolio akreditovaných oborů nejméně dva technické a jeden ekonomický obor. b. Připravit rozšíření akreditace oboru Stavební management o kombinovanou formu studia. c. V návaznosti na jednotlivé obory nabídnout výuku vybraných předmětů v anglickém či německém jazyce. d. Zvýšit počet studentů školy na 3000 osob v akademickém roce 2010/2011 (v prezenční i kombinované formě studia). e. Zavést nové metody výuky ­ prostřednictvím nových komunikačních technologií (Vytvořit a pilotně ověřit výuku přes internet). 2. Ve výzkumné a publikační činnosti: a. Vytvořit a aktualizovat vlastní učební texty kompletně pro obor Ekonomika podniku a 50 % pro obor Stavební management. b. Vytvořit kompletní studijní opory pro obor Ekonomika podniku a 50 % pro obor Stavební management. c. Vytvořit a realizovat dva tematicky ucelené odborné časopisy (zaměřené na problematiku technických disciplín a ekonomiky a řízení podniku). d. Organizovat ročně minimálně jednu odbornou konferenci (seminář) tematicky reflektující profesní orientaci školy s výhledem na zapojení zahraničních účastníků. 5 3. V oblasti technického rozvoje školy: a. Zajistit výukovou kapacitu areálu VŠTE pro minimálně 3000 studentů prezenčního a kombinované studia a příslušný počet akademických pracovníků. b. Vytvořit technický background pro aplikaci nových metod výuky. c. Aplikovat nové informační technologie pro řízení hlavní činnosti a správu organizace. d. Zajistit laboratoř pro program strojírenství (externě). 4. V oblasti mezinárodních vztahů: a. Zajistit mezinárodní programy mobility pro 10 % vyučujících. b. Zajistit mezinárodní programy mobility pro 5 % studentů. c. Zapojit se do aktivit mezinárodní sítě Businet. 5. V oblasti vnitřních vztahů: a. Nastavit jednoznačně vazby mezi jednotlivými organizačními složkami školy, mezi jednotlivými pracovními pozicemi. 6. V oblasti řízení lidských zdrojů: a. Vytvořit systém hodnocení kateder a v návaznosti i akademických pracovníků, který by byl pro každého pracovníka motivující a který by zahrnoval celé spektrum standardních činností akademického pracovníka. b. Stabilizovat kolektiv pracovníků školy (snížit fluktuaci akademických pracovníků pod 10 % za rok). c. Zajistit potřebný počet kvalifikovaných vyučujících (profesorů, docentů) k zajištění adekvátní výuky ve výše deklarovaných oborech. d. Zavést systém motivace pracovníků realizovat tvůrčí činnost. VŠTE rozdělí nově vyučující do skupiny akademických pracovníků (asistent, odborný asistent, docent a profesor) a pedagogických pracovníků. Kritériem zařazení bude jednak dosažená kvalifikace a jednak realizovaná tvůrčí činnost. e. Nastavit systém prohlubování a zvyšování kvalifikace pracovníků školy (akademických i ostatních). 7. V oblasti vnějších vztahů: a. Spolupráce s podnikatelskými subjekty s důrazem na regionální vazby, včetně jejích zapojení do procesu akreditace. 8. V oblasti celoživotního vzdělávání: a. Propojit celoživotní vzdělávání s hlavní činností VŠTE. b. Podporovat přenos technologií a poznatků z firemní praxe do pedagogické činnosti školy. 9. V oblasti finančního řízení: a. Plynule přejít z provizorního rozpočtu na standardní rozpočet veřejné vysoké školy. b. Zajistit vyrovnaný rozpočet školy. Stanovené priority odrážejí jednak současné potřeby a jednak možnosti školy, která se nachází v počáteční fázi své existence. V roce 2010 bude VŠTE formulovat nový Dlouhodobý záměr. Musí tedy vytvořit podmínky pro jeho sestavení jako svého bazálního strategického dokumentu. 6 1.2 Východiska aktualizace a zhodnocení současného stavu Východiska můžeme shrnout následovně: 1. V pedagogické činnosti: VŠTE v dosud akreditovala pouze dva programy, v každém z nich vždy jeden obor. Jedná se o obor Ekonomika podniku v programu Ekonomika a management a obor Stavební management v programu Stavitelství. Nabídka oborů je tedy velmi úzká a ne zcela odráží poslání školy. To je spatřováno především na poli technických disciplín, jako je stavitelství, strojírenství, energetika, informatika a další. V akademickém roce 2008/2009 na VŠTE studovalo 521 normativních studentů. V následujícím akademickém roce se předpokládá nárůst na zhruba 1250 normativních studentů. Poměr studentů v ročníku je 2 ku 1 ve prospěch Ekonomiky podniku. VŠTE zavádí nový studijní informační systém. Jde o výsledek změny přístupu školy vůči studentům. Dosud byla aplikována strategie, při níž byl student veden školou. Nyní se větší odpovědnost začíná klást na studenta. Student bude hodnocen za splnění studijním pánem předepsaných dílčích cílů. Míra a čas jejich splnění bude plně na vůli studenta. 2. Ve výzkumné a publikační činnosti: VŠTE je profesně orientovaná neuniverzitní vysoká škola. Výzkumné aktivity tak jsou pouze v oblasti aplikovaného výzkumu. Mnozí pracovníci se však, vzhledem k tomu, že přišli z praxe, učí publikovat až v současné době, v rámci pracovního poměru uzavřeného s VŠTE. 3. V oblasti technického rozvoje: VŠTE převzala areál v Okružní ulici 10 v Českých Budějovicích až 1. 9. 2009. Musí tedy začít vážit priority v oblasti jeho rozvoje. Cílový stav však představuje kapacitu 3000 studentů prezenčního i kombinovaného studia. 4. V oblasti mezinárodních vztahů: Škola uskutečňuje zahraniční pobyty studentů a vyučujících. Avšak díky chybě pracovnice školy při sestavování rozpočtu je počet pobytů velmi nízký. 5. V oblasti vnitřních vztahů: VŠTE nemá jasně vymezeny funkční pozice, definovány vnitřní organizační složky ani vztahy mezi nimi. Dochází stále k duplicitám v některých činnostech. 6. V oblasti řízení lidských zdrojů: Počet docentů a profesorů je stále na nízké úrovni (i když v souladu s akreditačními materiály). Avšak chybí systém motivace pracovníků vstoupit do habilitačních řízení a zvyšovat tvůrčí činnost. 7. V oblasti vnějších vztahů: Dosud se nepodařilo zainteresovat subjekty praxe do procesu vytváření nových oborů a akreditačních žádostí. Významné podniky regionu pouze posuzovaly uvažované studijní plány. 8. V oblasti celoživotního vzdělávání: Celoživotní vzdělávání existuje v podmínkách VŠTE velmi autonomně. Nabízí vzdělávání, které nekoresponduje s hlavní činností podniku a které neoslovuje cílový segment uchazečů o studium. 9. V oblasti finančního řízení: VŠTE hospodaří s rozpočtem, který kromě normativu utváří na příjmové straně dotace pro nově vzniklou vysokou školu (cca. z 50 %). Popisem současného stavu i cílů pro rok 2010 se dále zabývají jednotlivé kapitoly této aktualizace dlouhodobého záměru. 7 2 KVALITAA EXCELENCE AKADEMICKÝCH ČINNOSTÍ 2.1 Vzdělávání 2.1.1 Rozšiřování nabídky studijních programů/oborů Analýza současného stavu V současné době jsou akreditované tři studijní programy (Ekonomika a management/ obor Ekonomika podniku a Stavitelství/ obor Stavební management), ve kterých studuje cca 488 fyzických osob. Ke konci srpna 2009 bylo zapsáno do prvního semestru 712 studentů. V srpnu roku 2009 byla podána žádost o akreditaci nového technického studijního programu Stavitelství/ obor Konstrukce staveb v prezenční formě studia. Stručný popis cílů VŠTE bude usilovat v tomto akademickém roce o podání akreditace nových studijních programů/oborů a to jak v prezenční, tak i kombinované formě. Na podzim roku 2009 bude podána žádost o akreditaci kombinované formy studijního programu Ekonomika a management se studijním oborem Ekonomika podniku. Naším záměrem je akreditovat technické obory z oblasti strojírenství, energetiky, elektro a geoinformatiky. Při přípravě těchto studijních programů/oborů bude důraz kladen na dostatečně odborné personální zabezpečení studijních programů/oborů a kvalitní zpracování akreditačních materiálů. V souladu s tímto cílem budou pokračovat jednání o budoucí spolupráci na realizaci vzdělávání ve studijních programech/oborech s osobami, které jsou zárukou kvality vzdělávacího procesu, tj. profesory, docenty a odborníky z praxe. Indikátory plnění * Počet podaných žádosti o akreditaci * Počet akreditovaných studijních programů/oborů * Počet uchazečů přijatých ke studiu v nových studijních programech/oborech 2.1.2 Rozvoj nových forem studia Analýza současného stavu VŠTE realizuje výuku v akreditovaných studijních programech/oborech uvedených v odstavci 2.1.1. v prezenční formě. Při výuce převládají klasické techniky a využívání moderních informačních technologií je spíše ve fázi postupného rozvoje. Stručný popis cílů Nezbytnou podmínkou pro životaschopnost VŠTE ve stávajících podmínkách je urychlené otevření kombinovaných forem studijních programů a to především kombinované formy studijního programu Ekonomika a management se studijním oborem Ekonomika podniku. Termín podání žádosti o akreditaci kombinované formy tohoto oboru je zimní semestr akademického roku 2009/2010. Součástí je i příprava studijních opor s využitím elearningových modulů. Dalším směrem rozvoje výukové činnosti na VŠTE je uplatňování v zahraničí velmi rozšířených a často využívaných informačně-technologických pomůcek a podpor ke zkvalitnění a zefektivnění studijního procesu. Jedná se zejména o speciální interaktivní tabule a příslušná softwarová a technologická řešení umožňující záznam na elektronické 8 nosiče, čímž se otevře prostor pro intenzivnější využívání internetu pro výuku v rámci prezenčních i kombinovaných forem studia. Indikátory plnění * Počet hotových učebních e-learningových opor v požadované kvalitě * Podaná žádost o akreditaci * Počet uchazečů přijatých ke studiu v nových studijních programech/oborech * Počet vytvořených pracovišť s technologií pro výuku s elektronickým záznamem 2.1.3 Inovace a restrukturalizace již uskutečňovaných studijních programů/oborů a zefektivnění studia Analýza současného stavu Zkušenosti z výuky vykazují potřebu inovace ve výuce studijních předmětů s větším důrazem na aplikaci do praxe a vyžadují doplnění nových předmětů. Zefektivnění studia v současných podmínkách je pouze formou modulární skladby předmětů, s důrazem na individuálnější práci studentů za využití e-learningových modulů a kooperativní a projektové činnosti. Stručný popis cílů Prioritou v oblasti inovace výuky ve studijních předmětech je větší využití samostatné, resp. týmové a kooperativní práce studentů. Důraz bude kladen na rozvoj komunikačních, cizojazyčných a manažerských schopností studentů. Indikátory plnění * Vyšší výsledky akademických pracovníků ve výzkumné, vývojové a další tvůrčích činnosti * Zvýšení kvality studentské práce, komunikačních, cizojazyčných a manažerských schopností 2.1.4 Zajišťování kvality praxí studentů Analýza současného stavu VŠTE má zpracovanou koncepci odborných krátkodobých a dlouhodobých praxí studentů. Tato koncepce je podložena kooperací s řadou organizací z regionu i mimo něj. Součástí této spolupráce je i zapojení odborníků z praxe do vzdělávacího procesu. Stručný popis cílů Důležitým úkolem VŠTE pro další období je zajištění průběhu krátkodobých a dlouhodobých odborných praxí studentů a jejich kvality, a to ve spolupráci s podnikatelským i veřejným sektorem. Žádoucí bude propojení této priority s prioritou předchozí, tj. využít odborných praxí při řešení konkrétních odborných záměrů v těchto subjektech pro zvýšení konkurenceschopnosti a uplatnitelnosti na trhu práce. Důležitou součástí této koncepce je i využití mezinárodních kontaktů. Je třeba podporovat a rozvíjet možnost účastnit se praxí v zahraničních organizacích a firmách. Indikátory plnění * Uplatnění absolventů * Počet zahraničních stáží a praxí 9 2.2 Celoživotní vzdělávání 2.2.1 Kurzy, semináře, školení Analýza současného stavu V roce 2009 byly realizovány kurzy v programu ,,Vzdělávejte se" pro kvalifikační rozvoj pracovníků firem v období probíhající krize. Dobrá zkušenost ze spolupráce s podniky bude využita při přípravě dalších programů v dalším období. Dobrá spolupráce je orientována na širokou nabídku různých kurzů včetně kurzů manažerských. Vzdělávání studentů školy je zaměřena na nabídku přípravných kurzů před zahájením studia a zároveň na rozšiřovací a doplňkové kurzy v průběhu studia. Nabídka obsahuje i jazykové kurzy dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky Rady Evropy. Podle požadavků a potřeb regionu jsou připraveny žádané kurzy češtiny pro cizince, a to ve formě krátkodobých kurzů pro dosažení úrovně A1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky Rady Evropy, a ve formě dlouhodobých kurzů k dosažení znalosti češtiny pro studium na českých vysokých školách v českém jazyce. Stručný popis cílů VŠTE předpokládá, že se kurzy celoživotního vzdávání budou odvíjet především od hlavní činnosti školy. V roce 2010 budeme pokračovat ve spolupráci s podniky realizací kurzů dle konkrétních požadavků firem. V roce 2010 budou prioritou vzdělávání studentů přípravné kurzy před zahájením studia, zdokonalovací, rozšiřovací a doplňkové kurzy matematiky, fyziky, účetnictví a dalších předmětů dle požadavků rad studijních programů a garantů předmětů. Jazykové kurzy angličtiny a němčiny jsou připraveny jednak jako zdokonalovací a jednak jako přípravné ke kvalifikačním zkouškám. V nabídce jsou kurzy češtiny pro cizince, a to ve formě krátkodobých kurzů pro dosažení úrovně A1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky Rady Evropy, a rovněž ve formě ročních kurzů k dosažení znalosti češtiny pro studium na českých vysokých školách v českém jazyce. Indikátory plnění * Počet připravených kurzů * Počet realizovaných kurzů * Počet uchazečů o studium ve vyhlášených kurzech * Zisk z realizace vzdělávání za úplatu 2.2.2 Akreditované kurzy Analýza současného stavu Ústav celoživotního vzdělávání má akreditovány kurzy doplňujícího pedagogická studia pro učitele praktického vyučování a odborného výcviku a kurzy doplňující pedagogické studium pro učitele odborných předmětů. Akreditovány jsou rovněž zkoušky EBC*L level A. Bylo požádáno o akreditaci přípravných kurzů pro strážníky obecních policií. Stručný popis cílů Bude připravena akreditace rekvalifikačních kurzů systému EBC*L. 10 V roce 2010 budou nabízeny všechny akreditované kurzy a podle potřeby regionu a zájmů veřejnosti a potřeb podniků a veřejné správy budou připraveny další žádosti o akreditace kurzů. Indikátory plnění * Počet studentů v kurzech * Úspěšnost kurzů 2.2.3 Další aktivity Analýza současného stavu Pro další vzdělávání je nedostatek finančních prostředků, a proto je nutné vyhledávat vhodné projekty ze zdrojů EU pro financování projektů. Další důležitou oblastí zvyšování efektivity řízení školy a pedagogických činností je příprava pracovníků školy, odstraňování slabých stránek a posilování silných stránek školy. Stručný popis cílů Hlavní cíle vzdělávacích aktivit budou orientovány na efektivitu strategického řízení procesů školy, zvyšování kvality činností školy. Indikátory plnění * Počet vzdělávacích akcí v jednotlivých aktivitách * Počet připravených projektů pro podporu jednotlivých aktivit * Harmonogram pravidelných akcí za účasti VŠTE 2.3 Výzkumná, vývojová a tvůrčí činnost 2.3.1 Posílení integrální jednoty vzdělávací činnosti s oblastí výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti Analýza současného stavu V současné době lze zaznamenat v procesu posílení integrální jednoty vzdělávací činnosti s oblastí výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti významný kvalitativní posun s ohledem na postupnou stabilizaci stávajícího akademického prostředí jak v oblasti odborné, tak z pohledu personálního zabezpečení včetně materiálně-technického zajištění. Stručný popis cílů Za stěžejní cíl v této oblasti se považuje průběžné zapojení všech akademických pracovníků do oblasti výzkumu a vývoje a dalších tvůrčích aktivit za současného zajištění kvalitativního růstu úrovně vzdělávacích aktivit jak u stávajících akreditovaných studijních oborů, tak zejména připravovaných s přednostní orientací na studijní obory technické. Souběžně budou vytvářeny předpoklady pro navázání úzké spolupráce s aplikační sférou s příslušným odborným zaměřením prostřednictvím budování Inovačních center jako kontaktních míst a základny pro nové inovační a technologické struktury. Vedle plnění konkrétních úkolů v těchto stěžejních oblastech bude souběžně probíhat příprava na reformu systému výzkumu, vývoje a inovací v souladu s metodickými záměry MŠMT ČR. 11 Prioritami pro následující rok jsou: 1. Specifikace a kvalitativní rozvoj tuzemských a zahraničních výzkumných aktivit na odborných katedrách formou řešení: a. výzkumných témat v rámci Interní grantové agentury b. tematických úkolů vyhlašovaných aplikační sférou, c. výzkumných problematik a zakázek s regionální dimenzí, d. výzkumných úkolů vyhlašovaných v rámci výběrových řízení příslušnými ministerstvy a grantovými agenturami ČR, e. výzkumných projektů v rámci uzavřených smluv se zahraničními partnery (vysokými školami a výzkumnými institucemi). 2. Rozvoj a zkvalitnění publikačních aktivit akademických pracovníků prostřednictvím aktivní účasti v: a. tuzemských a zahraničních vědeckých a odborných periodikách přednostně recenzovaných, b. učebních textech knižní a monografické formy, c. školském odborném časopise, d. odborných katedrových seminářích, e. sbornících z tuzemských a zahraničních konferencí, f. textových a elektronických skriptech a dalších podpůrných studijních materiálech vydávaných v souladu s akreditovanými studijními obory, g. recenzní a oponentní činnosti v dokladové formě. 3. Organizační a odborná transformace školského odborného recenzovaného časopisu ,,Littera scripta" spočívající v: a. transformaci časopisu na dvě základní odborné sekce, a to ekonomika a management a technické obory, b. výstavbě redakčních rad s mezinárodním zastoupením, c. dobudování recenzního sboru pro obě sekce odborného časopisu, d. dobudování vlastního personálního a materiálního zázemí pro vlastní vydavatelskou činnost. 4. Založení dvou modelových inovačních center se zaměřením na podnikovou ekonomiku a řízení a na problematiku stavebnictví s cílem: a. modelového ověření výstavby, funkce a právní formy profesně orientovaných inovačních center (zastoupení akademických pracovníků, zástupců aplikační sféry a ostatních výzkumných ústavů a vysokoškolských institucí) na školách neuniverzitního typu, b. nastavení forem a parametrů pro transfer výzkumných a tvůrčích výstupů do uživatelské praxe, c. specifikace zpětné vazby mezi inovačním centrem a akademickým prostředím včetně zapojení zástupců praxe do pedagogického procesu. 5. Proškolení akademické obce z problematiky ochrany duševního vlastnictví za účelem: a. zvýšení kompetence u akademických pracovníků v oblasti ochrany duševního vlastnictví, b. zajištění právní ochrany výstupů z výzkumných a tvůrčích aktivit zejména z technické oblasti, c. posílení prestiže školy v rámci terciární sféry. 6. Vytvoření organizačních, materiálních a personálních předpokladů pro zapojení co největšího počtu mladých akademických pracovníků školy do DSP zejména: a. formou metodické pomoci uchazečům o DSP, b. vytvořením vhodných pracovních podmínek pro přijaté studenty do doktorských studijních programů, 12 c. navazování kontaktů se školami s akreditací doktorského studia přednostně ve studijních programech, resp. oborech již akreditovaných nebo k akreditaci připravovaných. 7. Návrh a zavedení objektivních kritérií pro hodnocení akademických pracovníků za oblast výzkumné a tvůrčí práce a jejich implementace do celkového nově instalovaného informačního systému školy pro potřebu: a. individuálního hodnocení jednotlivých akademických pracovníků jako podklad pro jejich profesní a kariérový růst, b. hodnocení kateder a nastavení finančních toků na tyto organizační jednotky, c. motivace akademických a dalších odborných pracovníků v této oblasti, dle které se mají nastavovat finanční a investiční toky na jednotlivé vysoké školy v rámci terciárního vzdělávání MŠMT ČR. 8. Rozhodnutím vedení č.j. 864/2009 ze dne 21.4.2009 byl zrušen Technologický park VŠTE. Je připraven decentralizovaný rozvojový projekt zaměřený na softwarové vybavení fyzikální laboratoře pro výpočtové modelování tepelně-technických a akustických vlastností materiálů z důvodu odborného zabezpečení akreditovaných, respektive připravovaných studijních technických oborů. Indikátory plnění * Počet uzavřených dohod s tuzemskými a zahraničním partnery v oblasti výzkumu, vývoje a dalších tvůrčích činností, počet výstupů vyplývajících z takto uzavřených dohod zaměřených na zkvalitnění pedagogického procesu a pro potřeby uživatelské praxe * Počet přijatých, obhájených a realizovaných Interních grantů VŠTE * Počet aktivně zapojených studentů do SVOČ a účast externích odborníků z uživatelské praxe v jednotlivých hodnotících komisích * Kvalita výstupů z řešení vyjádřená počtem přijatých publikačních aktivit do RIVu, počtem podaných a přijatých vynálezů, patentů a užitných vzorů a počtem licencí uplatněných v uživatelské sféře * Počet externích a zahraničních příspěvků uveřejněných v odborném školním časopise Littera Scripta (v oblastech 2 tematických řad ­ Ekonomika a management a Technika) a počet zahraničních členů v redakčních radách tohoto časopisu * Počet založených inovačních center a počet členů ze spolupracujících organizací podílejících se na jejich činnosti * Podíl mezi celkovými počty členů jednotlivých kateder a studentů DSP, resp. celkovými počty členů jednotlivých kateder a studentů DSP s obhájeným titulem Ph.D 2.3.2 Projektové a grantové aktivity Analýza současného stavu Za účelem zvýšené podpory projektové činnosti na VŠTE bude zřízeno samostatné oddělení projektových prací (,,dále jen OPP"). Hlavní činnost OPP bude spočívat v monitorování projektových a grantových aktivit s diferenciací dle původců finančních zdrojů a metodické, poradenské a kontrolní činnosti vůči zpracovatelům projektů. V roce 2009 probíhá realizace následujících projektů: 1. BASIMET ­ Vzdělávání odborných pracovních sil v Horním Rakousku a jižních Čechách ­ projekt je zaměřen na ŘLZ, 13 2. Odhalování plagiátů v seminárních pracích ve spolupráci s Masarykovou univerzitou v Brně, 3. Měření náchylnosti půd k deformacím UV ­ OP PI, 4. Měření náchylnosti půd k deformacím ­ Patent ­ OP PI, 5. Měření filtračních hydraulických vlastností obsypu drenážních potrubí UV - OP PI, 6. Měření filtračních a hydraulických vlastností obsypu drenážních potrubí ­ Patent ­ OP PI. Pro rok 2009 se připravuje podání následujících projektů: 1. OP VK Op. 2.2 a. Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu, b. Inovace výuky ekonomických předmětů na VŠTE, c. Harmonizace studijních předmětů AJ a NJ s obsahem studijních programů Ekonomika a management a Stavitelství, d. Inovace výukových programů s využitím moderních informačních technologií, vytvoření mezioborových partnerství a poradenské služby spojené s podporou pro talentované žáky středních škol, e. Nové pojetí spolupráce s aplikační sférou, f. Intersektorální vzdělávání pracovníků VŠTE. 2. OP PI ­ Projekt na ochranu práv průmyslového vlastnictví. Stručný popis cílů Za rozhodující cíle v této oblasti se považuje rovnoměrné zapojení akademických pracovníků všech kateder VŠTE a odborných útvarů do oblasti projektových aktivit za současného zkvalitnění odborného růstu těchto pracovníků, a to jak formou cyklického proškolování, tak i samostatným studiem materiálů souvisejících s projektovou činností v jednotlivých oblastech. Za tímto účelem bude zkvalitněna monitorovací činnost Oddělení projektových prací vůči katedrám a odborným útvarům školy. Prioritami pro následující rok jsou: 1. Projekce a zavedení uceleného monitorovacího systému v oblasti projekčních a grantových aktivit s diferenciací dle původců zdrojů, odborné specifikace a způsobu řešení jako nedílné součásti nově budovaného informačního systému školy s cílem: a. zkvalitnění připravovaných projektů za účelem zvýšení pravděpodobnosti jejich přijetí výběrovou komisí, b. zapojení maximálního počtu akademických a dalších pracovníků školy do přípravy, podání a řešení přijatých projektů, c. řešení stěžejních problematik školy v oblasti pedagogické, materiálnětechnického vybavení i investiční výstavby školy. 2. Zkvalitnění a systematizace metodické, poradenské a kontrolní činnosti vůči zpracovatelům projektů formou: a. celoškolských odborných seminářů a pracovních porad, b. individuálních konzultací s řešitelskými týmy, c. pravidelných konzultací s příslušnými útvary ministerstev a operativní přenos získaných informací do prostředí školy, d. vypracovaní přesných a transparentních pravidel a obecného postupu pro přípravu, konzultační činnost, podání a případnou administraci včetně kontrolní činnosti pro oblast projekčních a grantových aktivit v podmínkách školy. 14 3. Zvýšení podílů společně podávaných projektů a grantů s vysokými školami neuniverzitního i univerzitního typu, tak i s dalšími výzkumnými a odbornými pracovišti za účelem: a. zkvalitnění předkládaných projektů jak z pohledu odborného zpracování, tak z hlediska personálního zabezpečení řešitelského kolektivu i vlastního průběhu řešení, b. zvýšení kompetencí našich pracovníků v oblasti týmové práce, c. prohloubení, resp. navázání spolupráce s dalšími vysokoškolskými institucemi s cílem transferu nových poznatků a zkušeností z těchto organizací do akademického prostředí školy. 4. Zabezpečení informovanosti všech pracovníků školy o dílčích i závěrečných výstupech z řešení jak výzkumných a tvůrčích aktivit, tak z oblasti řešení projektů a grantů z pohledu přínosů celospolečenských i pro vlastní mateřskou organizaci formou: a. dílčích a závěrečných zpráv z řešení uveřejněných na stránkách oddělení VVTČ a v odborném časopise školy, b. veřejného projednávání dílčích i závěrečných etap řešení za účasti široké akademické obce, c. tištěných zpráv umístěných v knihovně za současné informovanosti zaměstnanců školy o jejich zveřejnění. 5. VŠTE se zaměřuje za získávání finančních prostředků hlavně z těchto zdrojů: a. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, b. Operační program Podnikání a inovace, c. Operační program ČR ­ Rakousko, d. Operační program ČR ­ Bavorsko, e. Rozvojové programy, f. Fond rozvoje vysokých škol, g. Dotace a příspěvky ze státního rozpočtu, h. Krajské granty, i. Vlastní zdroje Vysoké školy technické a ekonomické, j. Grantová agentura České Republiky, k. Technologická agentura ČR (s předpokladem ustavení 1. 1. 2010). Získané prostředky jsou využívány prioritně na rozvoj materiálně technické-základny, rozvoj a modernizaci vzdělávacích programů, spolupráci v oblasti vysokoškolského vzdělávání a mezinárodní spolupráci, odstraňování slabých a podporu silných stránek VŠTE. Pro rok 2010 se připravují rozvojové projekty: 1. decentralizované: a. Softwarové vybavení fyzikální laboratoře pro výpočtové modelování tepelnětechnických a akustických vlastností materiálů, b. Rozvoj informačních komunikačních technologií na podporu moderních forem výuky, c. Zkvalitnění podmínek studia prostřednictvím rozšíření informačně-technické základny studoven, d. Zavádění modelu excelence řízení v podmínkách VŠTE. 2. centralizované: a. Aplikace nové legislativy eGovernmentu do provozních agend IS VVŠ a jejich další rozvoj, předkladatel ČVUT v Praze, 15 b. Doplnění informačních technologií pro implementaci projektu eGovernmentu, předkladatel Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, c. REPOZITAR.CZ, předkladatel MU v Brně, d. Rozvoj infrastruktur pro využívání hledání podobností mezi seminárními a jinými pracemi a zdroji na internetu (ODEVZDEJ.CZ 2010), předkladatel MU v Brně, e. Zkvalitnění procesu akreditací na veřejných neuniverzitních vysokých školách, předkladatel VŠPJ. Indikátory plnění * Kvalita monitorovací činnosti vyjádřená počtem zapojených akademických pracovníků do projektové činnosti * Počet podaných a přijatých projektů * Počet formálních náprav u podaných projektů a odborná úroveň jejich přijatelnosti z pohledu nastavených kritérií u vyhlašovaných výzev * Počet a účast na interních odborných školeních a seminářích v oblasti projektové činnosti 2.3.3 Odstraňování slabých stránek školy za oblast výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti ­ rozšíření kapacit knihovny a studovny VŠTE Analýza současného stavu V souvislosti s připravovanými akreditacemi studijních programů a oborů zejména technického zaměření a kombinovaného studia studijního oboru Ekonomika podniku jsou stávající kapacity knihovny a studovny VŠTE nedostačující. Postupně dochází k rozvoji vlastní vydavatelské činnosti školy, která je přímo odvislá mimo jiné i od materiálnětechnického vybavení a dostupných finančních prostředků. Vydáno bylo 8 učebních textů a předpokládá se vydání dalších 3 učebních textů se zaměřením na stavebnictví. Akademickým pracovníkům jsou nabízeny recenzní služby. K zásadní změně došlo v roce 2009 u knihovního fondu a to jak z pohledu zvýšení jeho samotného počtu, tak zejména z pohledu výrazného kvalitativního posunu z vlastních zdrojů či nákupem nových akvizic. Přednostně jsou pořizována skripta, odborné knihy, publikace a časopisy z oblastí akreditovaných či připravovaných studijních oborů. Mimo tuzemských literárních zdrojů jsou objednávány i cizojazyčné literární zdroje převážně v anglickém jazyce, přirozeně v souladu s finančními možnostmi školy. Stručný popis cílů Mezi hlavní cíle v dalším období se řadí rozšíření kapacitních prostor studovny z důvodu předpokládané akreditace nových technických oborů. Souběžně bude přistoupeno k průběžnému zkvalitnění knihovního fondu jak pro stávající akreditované obory, tak i obory nově připravované, ale i pro potřeby akademických pracovníků za účelem zvyšování jejich odborné kvalifikace a pro potřebu jimi řešených výzkumných úkolů. Těmto cílům bude přizpůsobeno i odpovídající materiálně-technické vybavení studovny, knihovny a navazujících prostor, zejména pak centrální archiv, jehož potřeba v souvislosti s rozvojem školy výrazně narůstá, především v oblastech pedagogické a výzkumné práce. 16 Prioritami pro následující rok jsou: 1. Rozšíření prostorových kapacit knihovny a studovny ve vazbě na současný i očekávaný výrazný nárůst počtu studentů formou: a. rozšíření kapacity studovny a knihovny a další prostory s příslušným vybavením počítačovou technikou, b. vybudování samostatné technické prostorové sekce knihovny a studovny v rámci centrální budovy školy informačně napojené na nový informační systém. 2. Stávající aplikace OBD zabezpečující evidenci publikačních a tvůrčích aktivit akademických pracovníků bude nahrazena novým informačním systémem školy IS VŠTE s provázaností na RIV. Pověřené pracovnice na úseku knihovny budou v této oblasti poskytovat pracovníkům příslušných kateder a odborných útvarů poradenskou a konzultační činnost. 3. Doplnění knihovního fondu knihovny a studovny v souladu s již akreditovanými či připravovanými studijními programy, resp. obory s cílem: a. zabezpečení souladu mezi akreditovanými nebo připravovanými studijními obory z hlediska zde uváděné studijní literatury včetně zahraničních zdrojů se skutečným stavem knihovního fondu školy, b. zajištění (v těsné součinnosti s příslušnými katedrami školy) pravidelné inovace odborné studijní a vědecké literatury u všech zabezpečovaných odborných předmětů s předností u profilových a odborného základu či z pohledu řešených výzkumných úkolů, projektů a grantů. 3. Dovybavení knihovny a studovny o další reprodukční techniku a informační technologie s cílem: a. rozšíření služeb knihovny o rešeršní činnost, reprodukční práce, evidenci citačních aktivit a meziknihovní výpůjčky, b. operativní vydávání elektronického bulletinu o přírůstcích knihovny v členění dle příslušných studijních programů a oborů, c. pravidelné vydávání ročních abecedních autorských i věcných rejstříků z hlediska publikačních aktivit jednotlivých akademických pracovníků a příslušných organizačních útvarů školy. 4. Zajištění (v součinnosti s jednotlivými katedrami školy) řádné archivace všech významných výstupů studentů v elektronické podobě z pedagogického procesu zejména bakalářských prací, významných projektů a seminárních prací za účelem jejich prověření v rámci programu plagiátorství na vysokých školách, kterého je škola spoluřešitelem s cílem: a. nastolení etického prostředí v oblasti tvůrčí práce studentů, b. používání správných citačních forem v různých tvůrčích aktivitách studentů, c. vytvoření trvalých pracovních návyků u studentů při práci s cizím duševním vlastnictvím. Indikátory plnění * Kapacita knihovny a studovny k počtu studujících na VŠTE * Kvalita knihovního fondu vyjádřená souladem s akreditovanými programy a obory * Počet vydaných učebních textů, dalších odborných a jiných publikací * Počet poskytnutých rešeršních služeb a meziknihovních výpůjček * Vydávání věcného a autorského rejstříku za oblast publikačních aktivit akademických a odborných pracovníků školy 17 2.4 Lidské zdroje na VŠTE 2.4.1 Studenti, počet a struktura Analýza současného stavu Ve studijním programu Ekonomika a management a ve studijním programu Stavitelství studuje v akademickém roce 2008/2009 necelých 500 studentů fyzických (EKO 382; STAVO 87 = normativních 382; 139; celkem normativních 521). Na základě přijímacího řízení se počet od akademického roku 2009/2010 zvýší na cca 1250 studentů fyzických (EKO o cca. 560; STAVO o 190 = normativních o 560; o 304; celkem o normativních 864). S nárůstem studentů lze počítat i nadále a to v důsledku nabídky stávajících i nových studijních programů a oborů. Stručný popis cílů V akademickém roce 2009/ 2010 se předpokládá ještě navýšení počtu studentů nejméně na cca 1500 fyzických a to z důvodu otevření kombinovaného studia programu Ekonomika a management v letním semestru tohoto akademického roku, popřípadě otevření nového oboru technického studijního programu Stavitelství. Indikátory plnění * Počet studentů studujících ve studijních programech * Počet studentů, kteří ukončili studium 2.4.2 Zaměstnanci, počet a struktura Analýza současného stavu Struktura zaměstnanců k začátku akademického roku 2009/2010 je následující: profesor 3 docent 7 odborný asistent 1 28 Akademičtí pracovníci asistent 17 THP, administrativní pracovníci, ostatní pracovníci 39 Stručný popis cílů Cílem je postupná změna struktury akademického sboru s prioritním důrazem na růst podílu akademiků s vyšší vědeckou hodností, tj. docentů a profesorů. Toto směřování bude mít charakter jednak utváření takového zázemí a prostředí pro pedagogickou a výzkumnou činnost, že se bude dařit lákat odborníky mimo VŠTE, jednak maximální podpora kvalifikačního růstu vlastních zaměstnanců. Druhou klíčovou oblastí je dokončování doktorských studijních programů u stávajících akademiků. Určitým problémem je totiž prodlužování doby studia doktorských studií a často i nenaplnění požadovaného výstupu. Z toho důvodu dojde k určitému přehodnocení personální 1 Z tohoto celkového počtu je 12 studentů doktorského studijního programu. 18 politiky a studující budou přeřazeni z funkční pozice ,,odborný asistent" na post ,,asistenta" a dojde též k větší diverzifikaci mezd na uvedených pozicích. Indikátory plnění * Počet profesorů * Počet docentů * Počet akademiků s doktorským vzděláním 2.4.3 Odborný růst a vzdělávání pracovníků Akademičtí pracovníci Analýza současného stavu Výuka odborných předmětů v anglickém jazyce klade vysoké požadavky na zdokonalování cizojazyčných kompetencí akademických pracovníků VŠTE. Stručný popis cílů Velmi důležitým požadavkem rozvoje vysoké školy je trvalé zvyšování odborných kompetencí jednotlivých akademických pracovníků. Z tohoto důvodu bude v následujících měsících provedena systematizace jednotlivých pozic a to od pedagogických pracovníků, přes asistenty, odborné asistenty, docenty a profesory. Ke zkvalitňování odborných a cizojazyčných kompetencí chce VŠTE dosáhnout především podporou akademických pracovníků s cílem zvýšit počet studentů doktorských studijních programů a zvýšit počet úspěšných absolventů tohoto studia. Další odborný růst akademických pracovníků bude směřovat ke zvyšování cizojazyčných kompetencí tak, aby bylo možno realizovat akreditované studijní programy i v cizích jazycích, což je jeden ze základů zahraniční spolupráce a mobility mezi vzdělávacími institucemi. Vzdělávání bude zaměřeno na výuku anglického a španělského jazyka. Další odborný růst akademických pracovníků by se měl týkat oblasti komunikativních kompetencí, podpory týmové práce a spolupráce s podnikatelskou praxí. 2.5 Informačních zdroje a technologie 2.5.1 Dostupnost informačních zdrojů Analýza současného stavu V průběhu prvního pololetí 2009 došlo k přemístění fondu knihovny SŠ OsaP a VOŠ z areálu VŠTE, čímž se rozšířily prostory knihovny, avšak nadále je nutné řešit nedostačující kapacitu studovny, která disponuje pouze 24 studijními místy a 15 počítačovými stanicemi. Knihovní fond VŠTE tvoří zejména učební texty a odborné publikace pro potřebu studentů a akademických pracovníků, dále odborné monografie, normy, periodika, AV-média a elektronické zdroje, které jsou evidovány v automatizovaném knihovním systému Clavius. K 30.8.2009 čítal knihovní fond cca 4200 svazků a je nadále průběžně doplňován v souladu s potřebami výuky. Publikace, které nejsou dostupné ve fondu knihovny jsou běžně zajišťovány prostřednictvím meziknihovní, případně mezinárodní meziknihovní výpůjční služby. Knihovna se významně podílí také na ediční činnosti VŠTE (zejména učební texty, odborný školní časopis aj.). Studovna i knihovna je k dispozici studentům denně od 8.00 do 20.00 hod.). V současné době má VŠTE k dispozici 7 počítačových učeben, každá učebna má 15 až 20 pracovních stanic, 19 což lze z pohledu uvažované akreditace technických a ekonomických oborů a již akreditovaných oborů považovat za nedostačující. Stručný popis cílů V souvislosti s předpokládaným nárůstem studentů a připravovaným rozšířením akreditace zaměřené na technické obory byla vedením školy schválena koncepce dalšího rozvoje knihovny a studovny včetně jejího materiálně-technického vybavení. V současné době je tato koncepce realizována již investičně, a to jak z hlediska rozšíření kapacitních možností knihovny, do které bude umístěna sekce technických vědních disciplin za současného rozšíření nabízených služeb knihovnou studentům i akademickým pracovníkům, tak z hlediska rozšíření kapacit studovny včetně počítačového vybavení. Předpokládá se vybudování dalších 2 učeben speciálně zaměřených na CAD systémy s předpokladem jejich uvedení do plného provozu koncem roku 2010. Indikátory plnění * Objem a struktura knihovního fondu s ohledem na odborný profil VŠTE. * Počet nově nakoupených odborných knih, časopisů. * Počet výpůjček, množství a druh poskytovaných služeb knihovnou. 2.5.2 Zajištění příslušných standardů kvality v oblasti informačních a komunikačních technologií Analýza současného stavu Provoz počítačové sítě na VŠTE je v současnosti zajišťován serverem, který plní následující funkce: ukládání dat studentů, ukládání provozních dat školy, veškerou e-mailovou komunikaci, je aplikačním serverem pro knihovnu, účetnictví, licenčním serverem, zálohování je nouzově řešeno samostatnými disky. Dále funguje webový server pro www stránky školy. Od zimního semestru 2009/10 dochází k přechodu na studijní informační systém MU Brno, jenž je provozován vzdáleně, a tudíž dochází k zvýšení nároků na koordinaci informačních technologií s okolím školy. V akademickém roce 2008/2009 na VŠTE studovalo přibližně 550 normativních studentů. V následujícím akademickém roce se předpokládá nárůst na 1400 normativních studentů. Při takovém počtu studentů a při rostoucích nárocích SW produktů potřebných pro odborný růst studentů je zapotřebí patřičně posilovat též v oblasti IT, a to nejen v oblasti kvantitativního navyšování počtu pracovních stanic. Je též potřeba systematičtěji řídit a spravovat systém a vytvářet progresivní řešení s ohledem na strategické záměry školy. Stručný popis cílů Rozšíření serverového vybavení VŠTE ke zvýšení bezpečnosti a kapacity počítačové sítě v důsledku výrazného nárůstu počtu studentů VŠTE v akreditovaných studijních oborech, zpřístupnění IT technologií studentům a zlepšení zálohování dat a bezpečnosti provozu. Indikátory plnění * Rozšíření serverového vybavení VŠTE * Zlepšení zálohování dat * Dostatečná kapacita počítačové sítě 20 2.5.3 Vybudování jednotného informačního systému Analýza současného stavu V současnosti se na VŠTE používají oddělené studijní a personální informační systémy. Jako průkaz studenta slouží papírové kartičky obsahující identifikační údaje a výkaz o studiu v hmotné podobě. Tento průkaz je využíván i ve školní knihovně, kde jsou z něj pro účely identifikace studenta ručně přepisovány údaje do knihovního IS. Dále v současné situaci nelze řešit kontrolovaný přístup do budov školy a některých prostor jako jsou např. speciální počítačové učebny. Dohled nad přístupem osob v areálu je v podstatě řešen jen osobní kontrolou na recepci. Vzhledem k výraznému nárůstu počtu studentů a zaměstnanců je nezbytné vyřešit zabezpečený přístup studentů do uvedených prostor automatizovanou formou. V souvislosti s elektronizací vykazování studijních výsledků taktéž dochází ke zrušení tištěných studijních výkazů, a tudíž podstatně vzrůstají nároky na parametry a ochranné prvky identifikačních průkazů. V období letních prázdnin dochází k přechodu na nový studijní informační systém, jenž bude realizován formou outsorcingu z MU Brno. Jedná se o velice sofistikovaný systém, jenž již sám v sobě zahrnovat softwarová řešení a přístupová rozhraní pro efektivní realizaci kroků k odstranění výše uvedených problémových okruhů, zejména správu ID karet, propojení na tiskové řešení, efektivní práci s databází studentů a zaměstnanců. Původní nekoncepční řešení vyplynulo z toho, že VŠTE se nachází v areálu, ve kterém sídlila pouze v nájmu u Střední školy obchodu, služeb a podnikání a Vyšší odborné školy, čímž byla VŠTE velmi limitována v realizaci koncepčních kroků. Od 1. 9. 2009 tento areál přešel do vlastnictví VŠTE a proto je nezbytné tuto nevyhovující situaci co nejrychleji řešit tak, aby od počátku akad. roku 2009/2010 fungovaly klíčové moduly jednotného informačního a identifikačního systému a v průběhu zimního semestru došlo ke kompletní implementaci. Cílem tohoto projektu je odstranění nevyhovujícího stavu tím, že dojde k integraci studijního a personálního informačního systému prostřednictvím Centrálního registru osob a karet. Na základě údajů z tohoto registru bude možné vydávat identifikační karty studentům a zaměstnancům a jejich prostřednictvím řídit přístup do budov a exponovaných prostor školy, identifikovat osoby pro potřeby knihovního systému, stravovacího systému a knihovny. Jako identifikační karta pro studenty, zaměstnance a příp. návštěvy bude vydávána jediná čipová karta, která bude mít pro členy akademické obce (tj. studenty a akademické pracovníky) formu kombinovaného průkazu studenta s licencí ISIC / ITIC. Stručný popis cílů 1. Vytvoření centrálního registru osob a karet a jeho napojení na stávajících inf. systémy školy - personální, studijní, knihovní 2. Zřízení pracoviště pro vydávání čipových karet - průkazů studenta / zaměstnance s možností jejich kombinace s ISIC / ITIC licencí 3. Instalace a zprovoznění přístupového systému do budov a vybraných učeben K realizaci tohoto záměru jsou využity prostředky získané z rozvojového projektu. Indikátory plnění * Zavedení systému multifunkčních ISIC karet pro identifikaci studentů * Zajištění systému kontroly přístupu osob do areálu VŠTE 21 2.6 Kvalita a excelence řízení Analýza současného stavu Byla vyhodnocena stávající organizační struktura, definovány a stanoveny kompetence, obsahy jednotlivých pracovních pozic na jednotlivých úrovních managementu. Stručný popis cílů Na základě výše zmíněného stavu je cílem vybudování a následně i naplňování jednotné krátkodobé, střednědobé i dlouhodobé Strategie VŠTE a dále zavedení systému jakosti. S pomocí ISO 9000 a modelu excelence EFQM bude snaha zvyšovat jak kvalitu ,,produktů" VŠTE, tak kvality ­ úrovně vysoké školy jako takové. 2.7 Partnerství a spolupráce 2.7.1 Spolupráce s vzdělávacími, výzkumnými a vývojovými institucemi Analýza současného stavu Za účelem postupného rozvoje výzkumných a odborných aktivit byla navázána spolupráce s celou řadou VŠ, výzkumných a odborných institucí (např. ČVUT Praha, VŠE Praha, fakulta managementu J. Hradec, UJEP Ústí nad Labem, ČZU Praha - FŽP, ÚH AV ČR, v.v.i., VÚMOP Praha, v.v.i., Povodí Vltavy, s. p. apod.). Kontakty byly navázány i se zahraničními VŠ a vědecko-výzkumnými pracovišti jako VŠB Wroclaw, TU Mnichov, PTI Portugal apod. Převážně se jednalo v první fázi o konzultace jak při přípravě nových studijních oborů, tak i pro návrh společně řešených projektů za současné posílení mobility akademických pracovníků školy, což přirozeně přispělo ke zvýšení jazykové kompetence u zapojených pracovníků. V dalším období se předpokládá konkretizace spolupráce se zodpovědností příslušných pracovníků za příslušné smluvní strany. Na úseku projekčních prací byla navázána partnerská spolupráce s: - Vyšší odbornou školou, Střední školou, Centrem odborné přípravy Sezimovo Ústí, Úřadem práce v Českých Budějovicích, Jihočeskou společností pro rozvoj lidských zdrojů, o. p. s. Lead-Partnerem je Berufsförderungsinstitu OÖ Linz v rámci projektu BASIMET, - Masarykovou univerzitou v Brně při realizaci rozvojových programů v projektech Odhalování plagiátů v seminárních pracích a Národní registr vysokoškolských kvalifikačních prací a systém na odhalování plagiátů. Stručný popis cílů Na úseku spolupráce v oblasti výzkumné, vývojové a tvůrčí činnosti se předpokládá prohloubení již existující spolupráce s výše uvedenými školami a institucemi. Zvýšená orientace bude kladena na subjekty z uživatelské sféry v rámci ustavujících se inovačních center. Pro rok 2010 se předpokládá navázání partnerství v rámci projektových prací s: - Vysokou školou polytechnickou Jihlava, - Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích, Ekonomickou fakultou, - Vysokou školou evropských a regionálních studií, o. p. s. České Budějovice, - Vysokou školou logistiky, o. p. s. Opava, - Masarykovou univerzitou v Brně, - Budeme usilovat i o navázání partnerství s vyššími odbornými školami v Jihočeském regionu s obdobným odborným zaměřením. 22 Indikátory plnění * Počet stávajících i nově získaných škol a institucí v rámci partnerské spolupráce s VŠTE * Počet výstupů přijatých do RIVu * Finanční efekt z výstupů ze společných řešení 2.7.2 Spolupráce s regionem, propojení teorie a praxe a spolupráce s odběratelskou sférou Analýza současného stavu Vysoká škola technická a ekonomická spolupracuje při zajišťování odborných praxí studentů VŠTE s řadou podnikatelských subjektů, veřejných institucí, neziskových institucí. Přímými kontakty s vedením subjektů zjišťujeme aktuální potřeby a reagujeme v přípravě praxí a vysílání studentů na tyto praxe. VŠTE je také členem klastrů NIPAS, o.s. Stručný popis cílů Při výuce a praxích studentů budeme reagovat na požadavky praxe. Rovněž bakalářské práce budou v maximální možné míře reagovat na podněty a potřeby podnikatelských subjektů, veřejné správy a neziskové sféry. Budeme pokračovat v trendu zajišťování přímé účasti odborníků z praxe ve výuce. Indikátory plnění * Množství smluv o spolupráci při zajištění odborných praxí a další možné spolupráci * Získané finanční přínosy * Zapojení odborníků z praxe do procesu vzdělávání * Množství studentů realizujících odbornou praxi v partnerských organizacích 23 3 INTERNACIONALIZACE 3.1 Internacionalizace ve vzdělávání 3.1.1 Důsledné zavádění ECTS Analýza současného stavu VŠTE není držitelem certifikátu. V rámci realizace akreditovaných studijních programů využívá VŠTE ECTS. Stručný popis cílů Zahájit přípravu na Dodatku k diplomu (v jazyce českém a anglickém), zahájit přípravné kroky vedoucí k získání certifikátu Evropské komise ,,Diploma Suplement Label" a jeho následné získání. Konzultační pomoc v rámci projektu ,,Bologna Promoters". Indikátory plnění * Vydané dodatky k diplomu * Žádost o získání certifikátu 3.1.2 Mobilita studentů, akademických pracovníků a ostatních zaměstnanců Analýza současného stavu V akademickém roce 2008/09 využila škola pro zajištění zahraničních mobilit finančních zdrojů vzdělávacího komunitárního programu Lifelong Learning Programme (LLP) a to především jeho podprogramu ERASMUS. V zimním semestru 2008/2009 vycestovali na studijní pobyt 2 studenti, 2 akademičtí pracovníci na výukový pobyt a 1 akademický pracovník na školení Stručný popis cílů Pokusit se zajistit finanční podporu alespoň pro několik mobilit studentů, akademických pracovníků v akademickém roce 2009/2010. Pro další období získat dostatečné finanční prostředky pro pokrytí vysokého zájmu o výjezdy jak ze strany studentů, tak ze strany akademických pracovníků. V rámci mezinárodní spolupráce zapojit do využití těchto programů i ostatní pracovníky školy. Připravit podmínky pro možnost studia studentů ze zahraničních partnerských institucí na VŠTE. Obnovit realizaci ,,International week" a ,,Business week". Indikátory plnění * Počet mobilit studentů a akademických pracovníků * Počet ostatních mobilit * Počet studentů zapojených do realizace International week a Business week 24 3.2 Internacionalizace v oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčích aktivit 3.2.1 Spolupráce s vzdělávacími, výzkumnými, vývojovými institucemi Analýza současného stavu První navázané mezinárodní kontakty v oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti v minulém období měly výlučně charakter konzultační a metodický s orientací na vytipování možných výzkumných a odborných problematik při přípravě společných výzkumných úkolů a projektů. Uzavřené dohody o spolupráci zohledňovaly aktivity v rámci studentské mobility z hlediska výběru zahraničních vysokých škol a výzkumných institucí. Stručný popis cílů Provedena bude konkretizace spolupráce u smluv již uzavřených, resp. nově uzavíraných, se stanovením odborných garantů za každou smluvní stranu. Ustaven bude společný řešitelský tým, přesně specifikován předmět řešení a stanoven harmonogram s kontrolovatelnými aktivitami a specifikovanými výstupy z řešení. Přes neuniverzitní charakter školy předpokládáme daleko širší využití nabídek MŠMT ČR jako garanta programů mezinárodní spolupráce ve výzkumu, vývoji a inovacích, s cílem získání podpory na projekty s mezinárodní účastí. Všechny aktivity budou směřovat k zapojení našich akademických a tvůrčích pracovníků do Evropského prostoru výzkumu a vývoje. Zajištění finanční podpory projektů mezinárodní spolupráce ve dvoustranných i mnohostranných aktivitách bude založeno na současném stavu veřejné podpory, která je upravena zákonem č. 171/2007 Sb., kterým se mění zákon č. 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře ve výzkumu a vývoji) a novelou nařízení vlády č. 461 a 462/2002 Sb. Budeme usilovat o získání podpory u některých z aktivit KONTAKT, INGO, COST, EUPRO a EUREKA, resp. z programů na podporu evropské spolupráce ve výzkumu a vývoji. Indikátory plnění * Množství uzavřených a naplňovaných smluv o spolupráci * Každoroční oponentní řízení na základě průběžných zpráv a podrobného zdůvodnění čerpání nákladů 25 4 KVALITAA KULTURAAKADEMICKÉHO ŽIVOTA 4.1 Podpora kvality životního stylu studentů a pracovníků Analýza současného stavu V současné době je na vysoké škole vydáván časopis ŠNEK a jsou pořádány neoficiální studentské párty. Studenti se začali stále více začleňovat do ,,akademického života" a z těchto důvodů založili Studentskou unii VŠTE (dále jen SU). Tato unie zatím fungovala pod řízením přípravného výboru a realizovala nábor. Následně proběhly řádné volby do Rady SU a volba předsedy. SU v této podobě řešila za spolupráce akademických pracovníků hlavně spory mezi studenty a vyučujícími, případně mezi kolejí a ubytovanými studenty, neboť zatím nebyla zvolená kolejní rada. Mimo těchto aktivit se do akademického života aktivně zapojují členové Studentské komory Akademického senátu. Pomáhají zejména při oganizování akcí nebo při řešení problémů. Stručný popis cílů SU připravuje smlouvu o spolupráci, kterou by v nejbližší době chtěla s VŠTE uzavřít. V rámci této smlouvy by SU měla realizovat studentské hodnocení kvality výuky, což považuje za jeden z hlavních cílů. Dále bude delegovat své zástupce do Kolegia rektora, bude též delegovat jednoho zástupce do Kolejní rady, připravovat ,,párty" a mítinky pro všechny studenty VŠTE. Zároveň pod hlavičkou SU bude vycházet nynější časopis ŠNEK, který tímto získá lepší zázemí pro svojí svou činnost. V následujícím semestru by také mělo dojít ke zvolení dalších dvou členů Kolejní rady. Od tohoto rozšíření se slibuje zkvalitnění poskytovaných služeb kolejí a pomoc (poradní orgán) při řešení případných sporů. Indikátory plnění * Uzavření smlouvy o spolupráci mezi SU a VŠTE * Vytvoření metodiky hodnocení kvality výuky/provést hodnocení za zimní semestr 2009 * Realizace celoškolního mítinku k začátku a konci akademického roku * Vydávání časopisu ŠNEK v průběhu semestru (2x) * Delegování zástupců do Kolegia rektora a Kolejní rady (aktivní účast) * Volba členů Kolejní rady * Aktivní zapojení Studentské komory do akademického života 4.2 Podpora studia mimořádně nadaných studentů Analýza současného stavu Škola v současné době podporuje mimořádně nadané studenty mimořádným a prospěchovým stipendiem. Jedná se hlavně o studenty (,,pomvědy" ­ pomocné vědecké síly), kteří se zapojují do výzkumu vývoje a tvůrčí činnosti a studenty, kteří školu reprezentují v různých odvětvích (např. delegáti do Studentské komory Rady vysokých škol, sportovní soutěže, jazykové soutěže,atd). Stručný popis cílů Jedná se o cílenou podporu talentovaných studentů, kteří chtějí využít možnosti studia na partnerských institucích v zahraničí (podpora krátkodobých zahraničních mobilit). Dále se podpora týká talentovaných studentů, kteří budou chtít pokračovat v podobně zaměřeném magisterském studijním programu. Budou vytipovány vhodné magisterské programy 26 a zmapovány podmínky pro přijetí ke studiu. Pro studenty budou zajištěny individuální konzultace. Cílem je zajistit prostupnost do dalšího studia. V neposlední řadě pokračovat v podpoře aktivního zapojení studentů do všech sfér akademického života. 4.3 Partnerství škola - absolvent Analýza současného stavu VŠTE bude mít první absolventy v zimě v roce 2010. Bude se jednat o absolventy studijního programu Ekonomika a management se studijním oborem Ekonomika podniku v prezenční formě. Stručný popis cílů V akademickém roce 2009/10 se budou konat první promoce. Termín je stanoven Harmonogramem akademického roku na únor 2010. Slavnostní obřad proběhne v Alšově jihočeské galerii na zámku Hluboká nad Vltavou. Tato galerie je jediné muzeum umění v Jihočeském kraji, které patří k pěti největším ústavům svého druhu v České republice. A právě tradice slavnostních promocí v této někdejší negotické jízdárně zámku Hluboká nad Vltavou by měla být jakýmsi pomyslným startem vzniku absolventského klubu na VŠTE. Studenti, kteří budou promovat v zimě a posléze v létě 2010, spolu s akademickými pracovníky se budou podílet na přípravě absolventského klubu. 27 5 KVALITAA ROZVOJ MATERIÁLNĚ-TECHNICKÉ ZÁKLADNY Stručná charakteristika priority Provedení kroků k rozvoji materiálně-technické základy pro výuku 3 000 studentů při maximálně hospodárném vynaložení značně limitovaných finančních prostředků. Odstranění havarijních stavů a zlepšení stavu a využitelnosti současných objektů v areálu školy pro dosažení obvyklého standardu ostatních vysokých škol. Analýza současného stavu Od 1. 9. 2009 je celý areál na Okružní 10 ve vlastnictví VŠTE, čímž dochází k výraznému zjednodušení právních vztahů ve věci užívání prostor. Dále se otevírá možnost pro dlouhodobější plánování rozvoje materiálně-technické základny a efektivnější stanovení investiční strategie. Stav objektů VŠTE lze souhrnně označit jako poměrně zanedbaný, nikoliv však havarijní či dokonce k užívání pro výukové a výzkumné účely nezpůsobilý. S ohledem na současné možnosti školy i soustavy veřejných rozpočtů není racionální postavit investiční strategii na nereálných představách o budování zcela nových komplexů za stamiliony korun a vytvoření v podstatě nového moderního kampusu. Naopak je zapotřebí maximálně využít stávající materiálně-technické základy a vytipovat klíčové investiční aktivity k odstranění nejslabších míst a k dosažení maximálních funkčních efektů při uplatnění omezených finančních prostředků. V této souvislosti je třeba poukázat na skutečnost, že s výjimkou přednáškových prostor skýtá areál dostatečné kapacitní zázemí pro výuku výrazně vyššího počtu studentů, než odpovídá stavu akademického roku 2009/10. Je zde dostatek učeben pro seminární výuku a cvičení, stejně jako prostor pro vybudování kanceláří pro potřeby rozšíření akademického sboru, čímž de facto nevznikají reálné bariéry dalšího extenzivního růstu objemů výkonů školy. Jediným problémem je nedostatek přednáškových prostor v areálu, toto však lze bez větších problémů řešit pronájmem prostor od jiných subjektů. Při velkých počtech studentů a možnosti individuálního plánování výuky pak nevzniká ani reálný logistický problém. Za určité úzké hrdlo pro další růst počtu studentů by se tedy dala v podstatě považovat pouze kapacita ubytovacích zařízení. Je zřejmě, že se nejedná o striktní povinnost školy, nicméně z hlediska zajištění patřičného komfortu pro studenty a tím i dosažení náležitého marketingového efektu při prezentaci studia na VŠTE se z dlouhodobého hlediska jeví nezbytné problém nedostatku ubytovacích prostor přímo v areálu školy řešit. Vzhledem k tomu, že výstavba takových zařízení je dlouhodobým projektem, je vhodné přistoupit k řešení již nyní. S ohledem na finanční možnosti školy je nereálné uvažovat o vlastní realizaci příslušné investice, proto bude pravděpodobně jedinou možností akci uskutečnit s využitím soukromého kapitálu. Právě nyní je vhodná doba k zahájení diskuse o konkrétním modelu řešení. Jak bylo výše konstatováno, objekt jako celek je funkční a uživatelný. Avšak jsou určité oblasti, kde je technický stav dosti špatný a někde i havarijní. V této souvislosti byl zpracován soupis nejnutnějších opatření a zásahů. Již pro rok 2009 se jeví nezbytné provést rekonstrukci kanalizace a výměnu výtahu. V obou případech se jedná o havarijní stav a další užívání je poměrně rizikové, proto byly tyto investice prioritně předloženy MŠMT k řešení prostřednictvím programového financování ještě pro rok 2009. Pro rok 2010 pak bude klíčovou aktivitou komplexní řešení požárně-technické bezpečnosti v areálu, zejména v nejvíce exponované budově D. Ostatní akce pak budou připravovány postupně v průběhu středně a dlouhodobého horizontu s ohledem na finanční možnosti školy i správce kapitoly. 28 V neposlední řadě je potřeba zmínit nedostačující a mnohdy nevhodně řešenou informačnětechnologickou soustavu na VŠTE. Toto je dáno především nemožností koncepčních přístupů k řešení v minulosti při sdílení prostor s Vyšší odbornou školou, kdy byly prováděny kroky spíše s cílem řešení akutních problémů než s ohledem na funkčnost systému jako celku. Nyní probíhají analýzy v této oblasti a je připravována celková strategie rozvoje IT na VŠTE. Na jejím základě pak budou podnikány konkrétní kroky tak, aby byly ve vzájemném souladu a maximálně přispívaly k dosažení cílů a záměrů VŠTE v jednotlivých oblastech její činnosti. Stručný popis cílů * Sestavení komplexní investiční strategie, její modularizace a etapizace. * Provedení investičních akcí na rekonstrukci kanalizace a výtahu v budově D. * Provádění sanačních prací na jednotlivých stavebních objektech v areálu školy s cílem předejít hrozícím havarijních stavů a zlepšování stavu a využitelnosti současných objektů v areálu školy pro dosažení obvyklého standardu vysokých škol. * Stanovení strategie a konkrétního modelu rozvoje ubytovacích prostor na VŠTE se zapojením soukromého sektoru. * Posílení informačních technologií pro modernizaci výuky i zefektivnění chodu školy. Finanční prostředky K financování uvedených akcí budou využívány prostředky z různých zdrojů. Rekonstrukce kanalizace a výtahu budou zařazeny do programového financování státního rozpočtu, rozvoj IT bude primárně směřován na centralizované i decentralizované rozvojové projekty, menší práce sanačního a udržovacího charakteru budou placeny z fondů VŠTE a provozních prostředků. Indikátory plnění * Vytvoření investiční strategie * Dokončení akce na rekonstrukci kanalizace * Dokončení akce na rekonstrukci výtahu v budově D * Vytvoření strategie rozvoje IT * Vytvoření strategie rozšiřování ubytovacích prostor pro studenty 29 6 ZÁVĚR V souladu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (vysokoškolský zákon), ve znění pozdějších předpisů: Správní rada VŠTE se vyjádřila k Aktualizaci Dlouhodobého záměru pro rok 2010 dne 30. září 2009. Akademická rada VŠTE projednala Aktualizaci Dlouhodobého záměru pro rok 2010 dne 18. září 2009. Akademický senát VŠTE schválil Aktualizaci Dlouhodobého záměru pro rok 2010 dne 1. října 2009. ................................................... ................................................... Mgr. Bc. Bronislava Šimsová, v. r. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. předsedkyně AS VŠTE pověřený výkonem funkce rektora