VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Institucionální rozvojový plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na rok 2013 Č. j.: VŠTE005839/2012 Institucionální rozvojový plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na rok 2013 Projednáno: v Akademické radě VŠTE dne: 10. 10. 2012 ve Správní radě VŠTE dne: 11. 10. 2012 Schváleno: v Akademickém senátu VŠTE dne: 11. 10. 2012 Ing. Marek Vochozka MBA, Ph.D., v.r. pověřený výkonem funkce rektora Struktura předkládaného Institucionálního rozvojového plánu 1 Úvod...............................................................................................................................................................................4 2 Vymezení IRP a jeho oblastí.................................................................................................................................7 Rozšíření komplexního manažerského systému.............................................................................................7 2.1.1 Anotace......................................................................................................................................................7 2.1.2 Specifikace cílů na rok 2013.............................................................................................................8 2.1.3 Harmonogram realizace.....................................................................................................................8 2.1.4 Relevantní ukazatele výkonu...........................................................................................................9 Vytvoření zázemí pro transfer aplikovaného výzkumu a inovativní podnikatelské záměry.....10 2.2.1 Anotace...................................................................................................................................................10 2.2.2 Specifikace cílů na rok 2013..........................................................................................................10 2.2.3 Harmonogram realizace..................................................................................................................11 2.2.4 Relevantní ukazatele výkonu........................................................................................................12 3 NávaznostIRPnaADZprorok2012.............................................................................................................13 4 Očekávané přínosy realizovaného IRP.........................................................................................................13 4.1 Rizika IRP........................................................................................................................................................14 4.2 Eliminace rizik..............................................................................................................................................14 4.1.1 Nedodržení harmonogramu..........................................................................................................14 4.1.2 Stanovení špatné strategie naplnění jednotiivých cílů.......................................................14 4.1.3 Nejednoznačne zadané úkoly či cíle...........................................................................................14 4.1.4 Personální změny...............................................................................................................................14 4.1.5 Špatná marketingová komunikace projektu směrem k uživatelům výstupů z projektu..................................................................................................................................................................15 4.1.6 Nezvládnutí administrativy projektu........................................................................................15 4.1.7 Nedodržení rozpočtu - jeho celkové výše a jednotlivých položek................................15 4.1.8 Nekvalitní výstupy projektu..........................................................................................................15 4.1.9 Nízký počáteční zájem studentů..................................................................................................15 5 Udržitelnost výstupů............................................................................................................................................15 6 Rozpočet....................................................................................................................................................................16 Seznam tabulek...........................................................................................................................................................18 Seznam obrázků..........................................................................................................................................................18 1 Úvod Institucionální rozvojový plán pro rok 2013 (dále jen „IRP"] vychází z Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti (dále jen „DZ"] VŠTE na období 2011-2015, perspektivě z jeho aktualizace pro rok 2013. Projekt IRP je sestaven na základě prioritních oblastí, ve kterých chce VŠTE dosáhnout svých cílů v roce 2013. Cíle jsou nastaveny tak, aby podpořily hlavní misi VŠTE, tedy: „realizaci profesních bakalářských studijních programů podpořenou součinností podnikatelských subjektů v regionu a uskutečňování aplikovaného výzkumu, zavádění inovačních technologií a transfer znalostí do oblastí, které jsou aktuální a klíčové především pro potřeby regionu." Konkrétní cíle uvedené v tabulce č. 1 by pak měly, kromě výše uvedeného, přispět k excelenci a transparentnosti v prováděných činnostech a k růstu zaměstnanosti v regionu. Vedení VŠTE tedy pro rok 2013 zaměřilo své priority do oblasti „Kvalita a relevance a Otevřenost". Tabulka 1: Strategické cíle Alokace Prioritní oblast Strategický cíl Kč (tis.) %IRP Kvalita a relevance Rozšíření komplexního manažerského systému o modul personálního plánování. 374 10,2 % Otevřenost Vytvoření zázemí pro transfer aplikovaného výzkumu a inovativní podnikatelské záměry. 3 310 89,8 % Celkem 3 684 100% V následující tabulce č. 2 je uvedena specifikace dílčích cílů a nástrojů pro jejich dosažení včetně návrhu sledovatelných ukazatelů výkonu a jejich cílových hodnot. Tabulka 2: Specifikace dílčích cílů včetně ukazatelů cílových hodnot Dílčí cíle b 4-1 c C 01 OJ >1_ >n o ro CC P Nástroje pro dosažení Program pro tvorbu a optimalizaci algoritmů Vnitřní směrnice a normy Personální obsazení Uživatelské zapojení Programovací software s databázovými strukturami Controllingový systém Indikátory Algoritmus kariérního řádu Algoritmy vztahující se k personálním procesům Kariérní řád Motivační systém Počet zapojených akademických a ostatních pracovníků školy Počet studentů zapojených do hodnocení výuky Modul softwaru KM S Počet reportů_ 4 Dílčí cíle Nástroje pro dosažení Indikátory Vnitřní směrnice a normy • Směrnice pro transfer • Personální obsazení aplikovaného výzkumu o j= >• &->(U • Zázemí pro podpoření a inovativní podnikatelské C E -ni podnikatelských záměrů záměry > o n a transfer aplikovaného • Počet zapojených AP "q_ 1/1 výzkumu • Počet vytvořených a vybavených ni &_ CU m • Marketingová podpora kanceláří cu *4— 1/1 J£ 'c • Podpora podnikatelských • Marketingový plán C ra ■D O projektů • Počet smluv o spolupráci +J o q. • Controllingový systém • Počet zapojených studentů i_ q. C _> • Dohody o • Počet zapojených absolventů E m > spolupráci s aplikační sférou • Počet zapojených firem OJ n o _c • Kurzy CŽV • Počet poskytnutých n m poradenských činností (U >&- E • Počet řešených úkolů zadaných o > 4-1 3 aplikační sférou > > > • Počet realizovaných veletrhů pracovních příležitostí • Počet reportů Za účelem dosažení co nejvyšší efektivnosti a účelnosti rozvojového plánu a v souladu s přidělenou orientační výší limitu pro IRP (3 684 tis.] je projekt rozdělen na dva dílčí projektové záměry uvedené v tabulce č. 1 a 2. Výchozím bodem pro stanovené cíle jsou naplněné indikátory IRP 2012. Aktuálně podkládané projektové záměry jsou vzájemně propojeny a přímo vycházejí z doporučení Aktualizace DZpro oblast vysokých škol pro rok 2013. Zejména naplňuje tyto oblasti: 1) Kvalita a relevance Zajišťování kvality ve vysokém školství - doporučení pro vysoké školy: • soustavně se zabývat kvalitou výuky na všech úrovních (studijních programů, studijních oborů a studijních předmětů] včetně reflexe studentských hodnocení; • zabývat se podporou nadaných studentů; • systematicky se zabývat kvalitou poskytovaných služeb pro studenty (kariérové poradenství, služby a poradenství pro studenty se specifickými potřebami, další typy poradenství, informační a knihovnické služby, apod.]; • vytvářet podmínky pro rozvoj pedagogických dovedností u studentů doktorských studijních programů a mladých akademických pracovníků; • vytvářet kariérní řády a systémy dalšího vzdělávání akademických i ostatních pracovníků vysokých škol; • posilovat spolupráci s absolventy (uvažovat o možnostech zapojení do výuky, zajistit zpětnou vazbu, propagaci vysoké školy]. 2) Otevřenost Spolupráce s aplikační sférou, regionální zapojení - doporučení pro vysoké školy: • spolupráce s aplikační sférou, regionální zapojení; • posilovat spolupráci se subjekty aplikační sféry při usnadnění přechodu studentů na trh práce (veletrhy pracovních příležitostí, stínování manažerů, stáže, spolupráce při zpracování kvalifikačních prací, atd.]. 5 Na obrázku č. 1 je zachyceno schéma, jakým způsobem se promítne řešení projektu do organizační struktury školy. Změna schématu je vyznačena žlutou barvou. Obrázek 1: Vytvoření zázemí pro transfer aplikovaného výzkumu a inovativní podnikatelské záměry - promítnutí do organizační struktury Prorektor pro praxi a vnější vztahy Oddělení podpory podnikatelských záměrů, studentů a absolventů Katedra cizích jazyků Interní auditor Prorektor pro studium a pedagogickou činnost Studijní oddělení 1 Pedagogické oddělení Kancelář rektora Prorektor pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost Oddělení WTČ Oddělení projektových prací Knihovna Studovna Katedra dopravy a logistiky T Katedra ekonomiky a managementu Katedra přírodních věd Katedra stavebnictví Ekonomické 1 oddělení (včetně Koleje) Provozně-technické oddělen Menza Marketingová odděleni Následující schéma zobrazuje, jakým způsobem se promítne rozšíření o personální modul do fungování komplexního manažerského systému VSTE. Změna schématu je vyznačena žlutou barvou. Obrázek 2: Rozšíření komplexního manažerského systému - promítnutí do KMS a návaznost na další informační systémy Personální reporty Pracovní smlouvy Kurzy dalšího vzdělávání aj. 1 • Projekty • Výu ka • Praxe Personální systém • Plánování lidských zdrojů • Zajištění kvalifikační struktury • Vzděláváni • Hodnocení kvality J IS VŠTE a další informační systémy (VEMA, ISKAM, aj.) ^- i-► Zpětná vazba studentů (studentské ankety) Další personální údaje a aktivity 6 2 Vymezení IRP a jeho oblastí 2.1 ozšíření komplexního manažerského systému 2.1.1 Anotace První část IRP se zabývá rozšířením a implementací Komplexního manažerského systému školy - zejména jeho doplněním o princip „Učící se organizace", který vychází z dlouhodobého záměru VŠTE. Tato část ve svém řešení navazuje na oblast „Projekce a postupná implementace komplexního řídícího manažerského systému školy", která je předmětem řešení IRP 2012. Již vytvořený systém se tak rozšiřuje o modul personálního plánování. Tato problematika je současně předmětem ADZ 2013, kde jsou v oddílu „3.1.1 Studijní a pedagogická činnost" stanoveny cíle, k jejichž plánování a evidenci bude sloužit vytvořený personální modul. Kariérní řád a personální zabezpečení je na VŠTE řešeno systematicky vnitřními předpisy a normami, v důsledku nárůstu pracovníků za poslední období však vzniká velké množství dat a informací, které vyhodnocují jednotliví zaměstnanci VŠTE. Toto vyhodnocování je časově náročné a vždy je nutné výstupy pečlivě kontrolovat Aby byla odlehčena administrativní zátěž a bylo dosaženo vyšší efektivity, byla provedena vnitřní analýza, ze které vyplynula vhodnost doplnění Komplexního manažerského systému. Z analýzy dále vyplývá, že při realizaci takovéhoto systému je možné zvýšit efektivnost a snadněji zohlednit další kritéria kvality, které by bez informačních technologií byly jen velmi těžko zahrnutelné do hodnocení. Doplněný modul Komplexního manažerského systému bude sloužit především ke třem základním pilířům: • plánování lidských zdrojů, • zajištění vhodné kvalifikační struktury a • vzdělávání zaměstnanců. Jelikož bude systém součástí Komplexního manažerského systému a bude přímo napojen na další informační systémy, bude: • minimalizována administrativní zátěž, • zvýšena rychlost vyhodnocování, které bude částečně možné realizovat v reálném čase, • minimalizována pravděpodobnost administrativních chyb, • zvýšena transparentnost a objektivnost jednotlivých personálních činností. Celkově systém umožní: • uceleně sledovat požadavky studentů na zapisování jednotlivých předmětů, oborů a programů, • na základě statistických údajů predikovat předpokládané budoucí požadavky na zápis do jednotlivých předmětů, oborů a programů, • na základě predikce budoucího zájmu o jednotlivé předměty stanovovat požadavky na kvalifikační strukturu a zajištění (personální plán], • hodnotit stávající stav a stanovit vhodnost vypisování výběrových řízení na pozice AP nebo sestavování kvalifikačních smluv, 7 • průběžné a zpětné vyhodnocování odchylek a jejich možných důvodů (např. korelace mezi vyplněnou studentskou anketou a vyšším zapisováním konkrétního předmětu]. 2.1.2 Specifikace cílů na rok 2013 V oblasti Rozšíření komplexního manažerského systému jsou hlavními cíli: 1] vytvoření všech algoritmů zastřešující personální oblast VŠTE, 2] optimalizace výše uvedených algoritmů a jejich transformace do podoby zpracovatelné ICT technikou, 3] navržení dalších vhodných procesů a postupů, které by zvýšily celkový přehled a usnadnily personální řízení, 4] vytvoření příslušného softwaru - programové zpracování procesů (rozšíření KMS], 5] pilotní ověření, 6] vyhodnocení. Během prvního pololetí se plánuje dotvoření softwarové části tak, aby bylo možné v druhém pololetí provést čtyřměsíční pilotní ověření, v rámci něhož bude zapojeno minimálně 50 % všech akademických pracovníků VŠTE. V předloženém projektu pro rok 2013 jsou požadovány pouze prostředky na úpravu systému (údržba softwaru, drobné úpravy, správa serverů, aj.). 2.1.3 Harmonogram realizace Harmonogram realizace dílčího cíle Rozšíření komplexního manažerského systému VŠTE je zobrazen na obrázku č. 3. Obrázek 3: Harmonogram realizace dílčího cíle „Rozšíření komplexního manažerského systému" 1-2-2013-30-4-2013 Optimalizace výše uvedených algoritmů a jejich transformace do podoby zpracovatelné ICT technikou ,-A-v 1.2.2D13-31.3.2013 Navržený dali ích vhodných procesů a postupů, kter by zvýšily celící vý přehled a usnadnily personální říze ní 1.12.2013 - 31.12.2013 Konečné vyhodnocení pilotního provozu "1 1.3.2013 31.7.2013 Vytvořeni příslušného softwaru - programové zpracováni procesů (rozšírení KMS) .r;ui: :úx..:/~± i1 , j ) i * Pilotní ověření a V 1.1.2013 1.1.2013 - 31.3.2013 Vytvořeni" všech algoritmů zastřešující personální oblast VŠTE 1.8.2013 - 31.8.2013 Průběžné vyhodnoceni pilotního provozu 8 2.1.4 Relevantní ukazatele výkonu Relevantnívní ukazatele výkonu spolu s jejich bližší specifikací jsou zobrazeny v tabulce č. 3. Tabulka 3: Relevantní ukazatele výkonu dílčího cíle „Rozšíření komplexního manažerského systému" Dílčí IRP Počet jednotek výkonu 2013 VŠTE Ukazatel Měřitelný ukazatel Komentář 3 Podrobná analýza 1 Podrobná analýza stávajícího stavu procesů z hlediska návaznosti na další předpisy s cílem optimalizovat věcnou podstatu procesu. E Algoritmus procesu 3 Záznam procesů do vývojových diagramů. o syst Přípravné práce Optimalizace algoritmů 3 Optimalizované procesy pro automatické zpracování za pomocí softwaru a případné úpravy pro synergický efekt s dalšími informačními systémy. ažerskéh Navržení dalších procesů 3 Zanesené procesy do algoritmů, které dříve pro časovou a administrativní náročnost nebyly uvažovány - soustředění především na kvalitativní ukazatele poskytovaných služeb pro studenty a jejich zpětnou vazbu. c ro SW 1 Zpracovaný software. E o Návrh reportů 5 Navržené přehledové reporty pro manažerská a controllingová řízení. J£ 'c X flj Počet zapojených AP 50% Zapojení pracovníci především v oblastech kariérního řádu, motivačních prvků a dalšího vzdělávání. :ompli Pilotní provoz Počet zapojených studentů 40% Studenti účastnící se pilotního provozu při zápisech předmětu, nebo studentských hodnocení kvality. E Průběžné reporty 10 Manažerské reporty [5 typů reportů) a jejich archivace. 01 >i-n o Vyhodnocení Průběžné vyhodnocení 1 Průběžné vyhodnocení pro případné korekce systému po prvním měsíci provozu. 0£ pilotního provozu Závěrečné vyhodnocení 1 Závěrečné vyhodnocení pilotního provozu. 9 Vytvoření zázemí pro transfer aplikovaného výzkumu a inovativní podnikatelské záměry 2.2.1 Anotace Druhá část IRP se zabývá podporou podnikatelských záměrů studentů a absolventů včetně zvyšování jejich uplatnitelnosti na trhu práce. Projekt ve svém řešení vychází z části IRP 2012 s názvem „Ustavení a personální zabezpečení projektového a inovačního centra včetně dílčích kontaktních transferových míst" a jeho řešení je zároveň zohledněno vADZ 2013 v oddíle 3.3.2 „Výukové a laboratorní prostory včetně zázemí pro akademické pracovníky", kde jsou rozepsány veškeré plánované stavební úpravy v areálu školy na následující rok. Předmětem této části IRP je rozšířit poskytované služby ustaveného PIC zejména o služby studentům a dále rozvíjet transfer tvůrčí činnosti směrem k uživatelské sféře. Na základě rámcového průzkumu bylo zjištěno, že poměrně velké množství studentů VŠTE uvažuje o podnikání a důvodem, proč jej nerealizují, je nedostatek potřebného zázemí, znalostí nebo vybavení. Na základě zjištěné skutečnosti se VŠTE rozhodla v maximální možné míře podporovat aktivity studentů a absolventů, které jim umožní získávat více praktických zkušeností a pozitivně přispějí k rozvoji regionu. Díky této podpoře bude rovněž navázána spolupráce na úrovni, která usnadní budoucí transfer aplikovaného výzkumu k jeho uživatelům. Dalším synergickým efektem je vytvoření pracovních míst a míst pro stáže, u kterých mohou najít své uplatnění ti ze studentů, kteří se rozhodli, že se stanou zaměstnanci. Tito studenti budou podpořeni ještě aktivitou uspořádání veletrhu pracovních příležitostí, díky kterému budou mít větší šanci na nalezení uplatnění. Cílem této části podporující podnikání studentů a absolventů je tedy především vytvořit • materiálně technické, • procesní a • poradenské podmínky, jež budou usnadňovat začínajícím podnikatelům vstup na trh a v budoucnu budou zvyšovat jejich konkurenceschopnost Podpora podnikatelských záměrů a transfer tvůrčí činnosti do aplikační sféry budou spočívat především v: • poradenství v oblasti o podnikatelského záměru, o administrativě a účetnictví o řízení zaměstnanců, o posudkové činnosti, atd., • částečnému přístupu k laboratorním zařízením VŠTE, • poskytování školení v oblastech aktualizací zákonu a dalších souvisejících předpisů, • zvýhodněném pronájmu kanceláří v prvních letech existence firmy. 2.2.2 Specifikace cílů na rok 2013 V oblasti podpory nadaných studentů a absolventů jsou hlavními cíli: 10 1] provedení stavebních úprav místností v areálu VŠTE a vybudování 35 kancelářských prostor rekonstrukcí dvou pater budovy D, 2] vybavení nově vzniklých kancelářských prostor nábytkem a kancelářskou technikou, 3] vytvoření a realizace marketingové kampaně na podporu zapojení do projektu, 4] stanovení kritérií a metodiky výběru podporovaných projektů, 5] pilotní provoz, 6] vyhodnocení projektu. Do projektu bude zapojeno minimálně 25 pracovníků v oblasti poradenství, školení a transferu tvůrčí činnosti směrem k jejím uživatelům. Stanovení kritérií a metodiky výběru podporovaných projektů je uvedeno v harmonogramu realizace (obrázek č. 4], neboť předběžný průzkum naznačil vyšší poptávku, než budou kapacity plánovaných prostor. Z tohoto důvodu budou vytvořeny podmínky pro maximálně transparentní podporu inovativního podnikání, které v budoucnu bude přispívat ke zvyšování konkurenceschopnosti regionu a zároveň vytvoří kvalifikovaná pracovní místa. VŠTE v předloženém dílčím projektu požaduje pro rok 2013 příspěvek na rekonstrukci a vybavení prostor kancelářských prostor. 2.2.3 Harmonogram realizace Harmonogram realizace dílčího cíle podpory nadaných studentů a absolventů je zobrazen na obrázku č. 4. Obrázek 4: Harmonogram realizace dílčího cíle „Vytvoření zázemí pro transfer aplikovaného výzkumu a inovativní podnikatelské záměry." 1.1.2013 - 23.2.2013 Stanovení kritérií a metodiky výběru podporovaných projektů r 1.5.2013-30.62013 vybavení kancelářských prostor <—A—i 1.12.2013- 31.12.2013 Konečné vyhodnocení pilotního provozu Wk 1.1.2013 - 30.6.2013 Provedení stavebních úpr^v místností v areálu VŠTE a vybudování kancelářských prostor Pilotní ověření LltWl červen červenec listopad prosinec -v- 1.4.2013 - 30.9.2013 Vytvoření a realizace marketingová kampaně na podporu zapojení do projektu 11 2.2.4 Relevantní ukazatele výkonu Relevantní ukazatele výkonu spolu s jejich bližší specifikací jsou zobrazeny v tabulce č. 4. Tabulka 4: Relevantní ukazatele výkonu dílčího cíle „Vytvoření zázemí pro transfer aplikovaného výzkumu a inovativní podnikatelské záměry" Dílčí IRP Ukazatel Měřitelný ukazatel Počet Komentář 2013 VŠTE jednotek výkonu 3 Projekt pro stavební úpravy a směrnice upravující fungování 2 Dokumenty umožňující základní fungování podpory a umožňující provedení stavebních úprav. E 3 j£ n >>. Přípravné a stavební práce Stavební úpravy -vytvoření kanceláře 35 Kancelářské prostory pro podnikatelské záměry a pro realizaci služeb spojených s podporou těchto záměrů. kovaného v cé záměry Vybavení kanceláří 35 Základní nábytek a napojení na telefonní a internetovou komunikaci včetně kancelářské techniky. Tvorba metodiky hodnocení záměrů 1 Metodika pro transparentní posuzování podnikatelských záměrů za účelem podpořit maximálně inovativní záměry s vysokou pravděpodobností úspěchu. '■z. - Poskytnutí poradenství 10 Posouzené business plány, účetnictví, založení firmy, aj. isfer a Inikati Realizace marketingové kampaně 5 Marketingová kampaň realizována alespoň 5 komunikačními kanály. o trar ní pod Počet zapojených studentů 75 Studenti zapojení v pilotním provozu do školení, veletrhu pracovních příležitostí nebo realizace podnikatelských plánů - písemně, či jinak doložitelné. ímí pr >vativ Pilotní provoz Počet zapojených absolventů 20 Absolventi zapojení v pilotním provozu do školení, veletrhu pracovních příležitostí nebo realizace podnikatelských plánů - písemně, či jinak doložitelné. ní zázi a inc Počet zapojených pracovníků VŠTE 25 Zapojení pracovníci v oblasti poradenské a další činnosti. a Q Počet zapojených firem 15 Smlouvy o spolupráci se zapojenými firmami a veletrhy pracovních příležitostí. > 4-» >• > Realizace veletrhu pracovních příležitostí 2 Veletrhy pracovních příležitostí pro navázání spolupráce mezi firmami a absolventy. Vyhodnocení pilotního provozu Závěrečné vyhodnocení 1 Závěrečná analýza pilotního provozu. 12 3 Návaznost IRP na ADZ pro rok 2012 Při koncipování obou projektových záměrů byl důsledně dodržován princip propojenosti s DZ 2011-2015 a jeho aktualizací pro rok 2013. Oba navrhované záměry současně respektují i deskripci strategických cílů na taktické a operativní za dodržení zásady přímé osobní zodpovědnosti za jednotlivé stanovené cíle na všech úrovních VSTE. Tomu odpovídají i nastavené soubory indikátorů a stanovené ukazatele výkonu. Konkrétní provázanost IRP 2013 je v v následující kapitole ADZ, 2013: Projektová činnost Za rok 2012 bylo podáno celkem 10 projektů, z toho 1 do OPVK, 1 do OPLZZ, 8 do FRVS a 1 projekt v rámci NAEP. V současné době probíhá realizace 12 projektů v částce převyšující 50 mil. Kč. Pro rok 2013 podává VSTE 4 centralizované rozvojové projekty a 1 IRP: • SIT-F: Koordinovaný rozvoj IS sítě škol. • Tvora studijního programu Logistika. • Návrh Registru odborných výstupů (ROV) - nástroj pro hodnocení kvality a výkonnosti VS. • Výstavba výzkumných a experimentálních laboratoří v oblasti strojírenských technologií ve spolupráci s Univerzitou obrany. • Institucionální rozvojový plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na rok 2013. viz str. 13 ADZ 2013 4 Očekávané přínosy realizovaného IRP Hlavními očekávanými přínosy IRP je v oblasti prvního dílčího projektu (Rozšíření komplexního manažerského systému]: • zefektivnění a ztransparentnění personálního řízení, • odlehčení administrativní zátěže v personální evidenci a plánování, • minimalizace chyb zadávání personálních dat, • efektivnější využití lidských zdrojů, • zvýšení kvality poskytovaných služeb pro studenty na všech úrovních, • zefektivnění systému kariérního řádu, • zrychlení a zpřesnění rozhodovacího procesu, • zvýšení motivace zaměstnanců k dalšímu vzdělávání. V oblasti druhého dílčího projektu (Vytvoření zázemí pro transfer aplikovaného výzkumu a inovativní podnikatelské záměry] očekává VŠTE při realizaci přínosy především v oblasti: • dlouhodobé podpory inovačního podnikání, • transferu aplikovaného výzkumu do aplikační sféry, 13 • podpory nadaných studentů, • podpory absolventů při uplatnění na pracovním trhu, • vytváření kvalifikovaných pracovních míst, • zvyšování konkurenceschopnosti regionu, • užšího provázání spolupráce mezi vysokou školou a podnikovou praxí. Kromě výše uvedených očekávaných přínosů je zřejmé, že jednotlivé oblasti spolu přímo či nepřímo souvisejí a tudíž může být očekáván synergický efekt, který se např. projeví při marketingovém budování „brandu" VŠTE. 4.1 Rizika IRP Na základě analýz a minulých zkušeností mohou vyvstat především následující rizika: • nedodržení harmonogramu, • stanovení špatné strategie naplnění jednotlivých cílů, • nejednoznačne zadané úkoly či cíle, • personální změny, • špatná marketingová komunikace v projektu směrem k uživatelům výstupů, • nezvládnutá administrativa projektu, • nedodržení rozpočtu - jeho celkové výše a jednotlivých položek, • nekvalitní výstupy projektu, • nízký počáteční zájem studentů. 4.2 Eliminace rizik 4.1.1 Nedodržení harmonogramu Jednotlivé oblasti harmonogramu byly navrženy tak, aby byly realizovatelné, ale zároveň zaměstnance nepřetěžovaly. Každá oblast byla konzultována s osobou zabývající se danou činností tak, by nedošlo ke špatnému odhadu z důvodu nezkušenosti. 4.1.2 Stanovení špatné strategie naplnění jednotlivých cílů Jednotlivé cíle musí být zadány osobám, jež se danou oblastí dlouhodobě zabývají a mohou tedy zvolit vhodné techniky pro jejich realizaci. V oblasti cílů musí být jednoznačně určeny kompetence a zodpovědnost a na tuto zodpovědnost je třeba navázat motivační systém. 4.1.3 Nejednoznačne zadané úkoly či cíle Před započetím prací musí být zcela přesně zadané cíle, které by měly splňovat všeobecně známou metodu SMART. Jestliže budou cíle takto vymezeny, bude možné průběžně vyhodnocovat zvolenou strategii a případně ji průběžně modifikovat tak, aby mohlo být ve výsledku dosaženo plánovaných výstupů. 4.1.4 Personální změny Personální změny mohou vždy ohrozit dosažení zamýšlených cílů. Z tohoto důvodu budou probíhat pravidelné kontroly tak, aby byl přehled o rozpracovaných oblastech. Současně je počítáno se zastupitelností jednotlivých pracovníků. 14 4.1.5 Špatná marketingová komunikace projektu směrem k uživatelům výstupu z projektu Pro úspěšnost projektu je klíčové zapojení uživatelů výstupů. Je tedy třeba zvolit vhodné komunikační kanály, které uživatele výstupů osloví a zvýší tak informovanost o projektu. Vhodné komunikační kanály budou vybírány na základě zkušeností a zpětných vazeb z minulých období a po konzultaci s odborníky na marketingovou oblast. 4.1.6 Nezvládnutí administrativy projektu Členové realizačních týmů jsou pracovníky školy s potřebnou kvalifikací a zkušenostmi, navíc je zde specializované oddělení, které má za cíl vytvářet administrativní podporu při realizaci různých projektů. Díky této specializaci je dosahováno vysoké míry efektivnosti. 4.1.7 Nedodržení rozpočtu - jeho celkové výše a jednotlivých položek Celkové výši jednotlivých položek a rozpočtu jako celku byla věnována maximální pozornost Náklady na nákup zařízení jsou sestaveny dle aktuálních cen. Osobní náklady odpovídají mzdám v místě a čase obvyklým. 4.1.8 Nekvalitní výstupy projektu Kvalita výstupů projektu je garantována personálním složením týmu. Projektový tým se skládá z erudovaných odborníků, kteří mají pro účast na takovémto projektu dostatečné zkušenosti a odpovídající motivaci účastnit se jeho realizace. 4.1.9 Nízký počáteční zájem studentů V případě, že by nastala situace, ve které by studenti ze začátku neprojevovali zájem o rozvoj vlastního podnikání je VŠTE schopna nabídnout služby široké veřejnosti pro rozvoj regionu. Tato případná modifikace by způsobila nižší zapojení studentů, kteří by přímo podnikali, avšak naprosto by neovlivnila podporu nadaných studentů při lepším uplatnění na pracovním trhu. Stejně tak by nebyl dotčen cíl transferu aplikačního výzkumu do uživatelské sféry a naopak by byla posílena role spolupráce s podnikatelskou sférou regionu. 5 Udržitelnost výstupů Cíle projektu a jeho výstupy byly stanoveny s ohledem na dlouhodobé využití. V obou oblastech VŠTE požaduje pouze investici na zahájení plánovaných aktivit a následné financování bude probíhat z výstupů nebo z úspor, které budou výstupy generovat. Konkrétně u prvního dílčího projektu Rozšíření komplexního manažerského systému je očekávané zvýšení efektivity a ušetření administrativní zátěže pracovníků. Díky této skutečnosti bude VŠTE v budoucích letech realizovat úspory v mzdových prostředcích, které bude moci použít na údržbu a případné další rozšíření softwaru podle aktuálních potřeb. U druhého dílčího projektu Podpory nadaných studentů a absolventů bude probíhat v budoucích letech komercializace výsledků aplikovaného výzkumu, které budou generovat prostředky na údržbu a případné rozšíření prostor a s tím souvisejících služeb. 15 V neposlední řadě budou mít oba dílčí projekty dopad do marketingu školy, a tudíž i v této oblasti budou dlouhodobým přínosem pro VŠTE. Rozšíření komplexního manažerského systému se v marketingu promítne nepřímo prostřednictvím kvality poskytovaných služeb pro studenty na všech úrovních a Podpora nadaných studentů a absolventů se promítne přímo při propagaci jednotlivých projektů. 6 Rozpočet titucionální rozvojový plán Vysoké školy technické a ekonomi. 1 Kapitálové finanční prostředky celkem 1990 1.1 Dlouhodobý nehmotný majetek (SW, licence) 180 1.2 Stavební úpravy 1 810 2 Běžné finanční prostředky celkem 1694 2.1 Osobní náklady 194 2.1.1 Mzdy včetně pohyblivých složek 77 2.1.2 Odměny z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr 90 2.1.3 Odvody pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a příděly do SF včetně ostatních zákonných odvodů. 27 2.2 Ostatní 1500 2.2.1 Materiální náklady včetně drobného majetku 1 500 2.2.2 Služby a náklady nevýrobní 0 2.2.3 Cestovní náhrady 0 2.2.4 Stipendia 0 3 Celkem běžné a kapitálové finanční prostředky 3 684 Číslo položky1 Název výdaje a jeho zdůvodnění Výstup projektu Částka (v tis. Kč) 1.1 Pořízení SW a licencí včetně souvisejících programovacích prácí (1. prioritní oblast IRP) Doplněný komplexní manažerský systém o personální modul 180 1 Viz předchozí tabulka 16 1.2.1 Silnoproudé instalace pro kancelářské prostory (II. prioritní oblast IRP) Stavební úpravy související s tvorbou 35 kancelářských prostor 900 1.2.2 Slaboproudé instalace pro kancelářské prostory (II. prioritní oblast IRP) Stavební úpravy související s tvorbou 35 kancelářských prostor 750 1.2.3 Drobné zednické práce a výmalby kanceláří (II. prioritní oblast IRP) Stavební úpravy související s tvorbou 35 kancelářských prostor 160 2.1.1 Mzdy včetně pohyblivých složek Doplněný komplexní manažerský systém o personální modul, náklady související s přípravnými pracemi, pilotním provozem a jeho vyhodnocením 77 2.1.2 Odměny z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP) Doplněný komplexní manažerský systém o personální modul, náklady související s přípravnými pracemi, pilotním provozem a jeho vyhodnocením 90 2.1.3 Odvody pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a příděly do SF včetně ostatních zákonných odvodů. Doplněný komplexní manažerský systém o personální modul, náklady související s přípravnými pracemi, pilotním provozem a jeho vyhodnocením -související odvody 27 2.2.1.1 Nábytek pro 35 kanceláří a včetně kancelářské techniky (II. prioritní oblast IRP) Materiální náklady související s tvorbou 35 kancelářských prostor 1500 17 Seznam tabulek Tabulka 1: Strategické cíle.............................................................................................................................................4 Tabulka 2: Specifikace dílčích cílů včetně ukazatelů cílových hodnot.........................................................4 Tabulka 3: Relevantní ukazatele výkonu dílčího cíle „Rozšíření komplexního......................................9 Tabulka 4: Relevantní ukazatele výkonu dílčího cíle „Vytvoření zázemí pro transfer.....................12 Seznam obrázků Obrázek 1: Vytvoření zázemí pro transfer aplikovaného výzkumu ............................................................6 Obrázek 2: Rozšíření komplexního manažerského systému - promítnutí do KMS..............................6 Obrázek 3: Harmonogram realizace dílčího cíle „Rozšíření komplexního manažerského.................8 Obrázek 4: Harmonogram realizace dílčího cíle „Vytvoření zázemí pro transfer..............................11 18